Tuesday, August 25, 2009

alahai kurma...

pejam celik hari ni dah hari ke-4 kita semua puasa...
bagi aku biasa2 aje...
aku pun sebenarnya jarang makan berat2 wktu siang ni...
so takde masalah sangat laa...
lagipon dah besar panjang, takkan ada masalah jugak...
lainlahh kalau orang ada penyakit gastrik...
tu yang tiap2 tahun ada yang kena tangkap sebab tak puasa tuu...
kesian dorang, dah laa ada gastrik, kena tangkap pulak tuu...
hahaa...

aku nak cerita pasal kurma sebenarnya...
semalam sempat laa aku pegi pasar ramadhan tempat aku nii...
dan aku sempat beli satu tupperware kurma...
tak sampai 20 bijik aku rasa kat dalam tuu...
tapi rega dia dah rm10...
mintak maaflaa tapi aku rasa punyalahh mahal walaupun at last aku beli jugak...

aku tak faham kenapa harga kurma tersangatlaa mahalnya...
betul ke tu harganya...
atau aku yang kena tipu...
kalau aku kena tipu semua pengunjung pasar ramadhan tu laa kena tipu agaknya...

memanglaa, untuk harga yang macam tu aku mampu lagi beli...
lagipun setahun sekali jee...
cuma aku duk fikir2 macamana agaknya orang yang berapa mampu...
kat rumah banyak pulak mulut yang nak diisi...
jawapnya sampai ke sudah puasa laa tak dapat makan kurma...

yang aku duk heran kenapa harga jadi mahal tahap tuu...
adakah sebab ada company yang buat packing lawa2, lepas tu jual mahal...
tapi yang aku beli takde packing lawa pun...
maybe packing2 tu telah menaikkan standard kurma...
aku rasa tak mustahil suatu hari nanti kurma ni jadi makanan orang2 kaya jee...
ni semua samalah macam panadol...
kat kedai sikit punya mahal...
padahal kalau beli paracetamol kat farmasi tak mahal mana pun...

dan yang aku lagi heran tuu...
limau mandarin akan jadi teramat murah pada musimnya...
sekotak RM8 pun boleh dapat dan aku rasa semua orang mampu makan...
kalau musim kurma harga tak turun2 jugak...
kenapa agak2nya jadi gitu yee...???
pada aku senang je...
kuasa ekonomi limau mandarin terlalu amat hebat kalau nak dibandingkan dengan kuasa ekonomi kurma...
dan limau mandarin lebih berkuasa mengawal harga berbanding kurma...
faham kann...:-)



Kurma yang aku beli dengan harga RM10...Cubala kira ada brapa bijik...aku baru makan sebijik tuu...Syukurlaa aku masih mampu makan kurma...



No comments:

Post a Comment