Saturday, January 23, 2010

mati katak...

jam pukul 1.15 pagi...
aku dalam perjalanan balik ke rumah...
tiba di satu simpang, aku berhenti...
dari kejauhan ada kereta dan lori sedang menghampiri...
aku terpaksa menunggu sebelum melintas jalan tersebut...

tidak jauh disebelah kanan, aku juga melihat dia sedang menunggu...
tiba2 dia bergerak dahulu hingga ke separuh jalan...
sebuah kereta lalu dengan laju dan dia masih lagi diam di situ...
lori tadi pula semakin menghampiri...
aku hanya mampu melihat...
sekali lagi dia bergerak untuk sampai keseberang jalan...
kali kedua bergerak dia berhenti...
dan serentak dengan diamnya dia, tayar lori tiba di atas kepalanya...
di depan mata aku, aku lihat kepala dan badannya hancur dek tayar lori...
dan lori itu terus berlalu laju tanpa sedar...

maka di situ juga...
bersaksikan aku...
tamatlah riwayat seekor katak...

No comments:

Post a Comment