Tuesday, March 23, 2010

gilakah orang gila...

(gambar hiasan semata-mata)


suatu ketika aku sedang makan...
dia merayau dari meja ke meja...
termasuk meja aku, habis semua meja dirayaunya...
tiada lain yang dia mintak...
bukan makanan, bukan minuman...
cuma rokok...

segala macam wajah yang dia jumpa...
dengan pakaian yang kotor renyuk...
muka yang lusuh dan bau yang busuk...
kadangkala ada lendir melekat dimulut...
ada wajah marah...
ada wajah menyampah...
ada wajah geli...
ada wajah loya...
ada juga yang berwajah manis...

aku...??
cuma biasa2...
geleng kepala sebab aku memang tak merokok...
semua yang memandang pasti tahu...
pasti beranggapan dia itu gila...
esoknya dia kembali...
menagih menda yang sama...
berjumpa wajah2 yang pelbagai...

di suatu ketika yang lain...
ketika bayang melebihi badan sendiri...
aku melihat dia keluar bersama jemaah...
dengan baju yang masih kotor renyuk...
dengan muka yang masih lusuh...
dalam sengih dengan gigi yang sumbing...
dia keluar menuju kehidupan berikutnya...

akhirnya aku tertanya...
andai dia gila...
bagaimana aku...
yang tahu berjemaah
hanya ketika jumaat menjelang...





No comments:

Post a Comment