Monday, April 26, 2010

ice kacang puppy love...

arini nak cerita pasal wayang lagi...
sekarang dah kurang sket tgk wayang...
maybe dah tak banyak cite best...
nanti bulan 5/6 banyak balik laa crita best...
summer time kan...

baru2 ni sempat tgk cite ice kacang puppy love ni...
tgk dari tajuk tu nak tgk pon malas...
tapi dah ada org ajak, tabahkan hati jugaklaa tgk...
tapi lepas tgk not bad laa...
bagus jgk aku rasa...
ada idea yang bagus...
lawak, sedih semua campur...

cerita ni sebenarnya cerita cina malaysia...
sebelum2 ni aku ada jgk tgk, macam tiger woohoo dulu...
boleh tahan laa cerita dorang...
maybe aku rasa macam tu sebab crita dorg lebih dekat dengan masyarakat...
lebih dekat dengan aku khususnya...

kalau tgk senarai org kaya malaysia...
berbaris ada nama org cina...
tapi untuk filem2 dorang...
dorang tak kemaruk nak buat cerita pasal org kaya...
banyak cerita2 dorg yang berkisar ttg org kampung, org2 ssh...
cerita macamana usaha org nak teruskan hidup dengan sumber yang sangat terhad...
cerita macam ni lebih laku, lebih org nak tgk sebenarnya...
sebab golongan2 macam ni laa yang banyak tgk wayang...
apa lagi kalau cerita tu ada kena mengena dengan mereka...

berbalik pada filem melayu kita...
semenjak dua ni aku tgk tak abis2 buat cerita pasal org kaya...
anak org kaya yang suka berlumba...
anak org kaya yang berjaya sebab dapat handle bisnes bapak dia...
cerita org kaya yang ada skandal...
cerita org kaya yang jadi ssh sebab kena pangkah dgn kawan sndiri...
banyak lagi laa...
tapi semua cerita pasal org2 kaya...

tu tak cerita lagi pasal drama kat tv...
smua crita pasal org2 high class(kononnya)...
kalau tanya aku, kadang aku rasa menyampah dengan drama2 macam ni...
sebab bagi aku yang tgk tv ni makcik2 kat kg...
auntie2 kat felda...
org2 muda yang keje pagi balik ptg...
aku rasa dorang akan lebih suka tgk cerita yang berkaitan dengan dorang...
yang bawak dorg berpijak pada bumi nyata...
malah org2 kaya pon aku rasa tak tgk cerita macam ni...
terutamanya drama2 kat tv yang main setengah-sejam je sehari...
sebab dorang mampu ada hbo, movie channel, dvd ori dan segala macam jenis menda lagi tuu...

jadi aku harap sangat satu hari nanti keadaan akan berubah...
jangan nampak sangat macam karyawan ni kering idea...
buat cerita yang sama...
tukar pelakon, tukar scene, tukar jalan sikit...
bosan tgk crita2 yang macam tu...
sebab tu jangan salahkan org ramai kalau org tak tgk cite melayu...
pasaran untuk filem melayu sangat tinggi...
sebab kat malaysia ni ramai manusia bernama melayu...
tapi kalau buat cerita syok sendiri...
jangan meraung meraban kalau filem tak laku...
noktah...


2 comments:

  1. da betul lah tu.
    kalau dulu ade allahyarhamah Yasmin, ade la jugak cite berkaitan masyarakat.
    sekarang ni, haram..
    susah nak dapat pengarah yang macam tu.
    Ade, Erma Fatima.
    tapi, die banyak hasilkan teater daripade filem.
    sekarang ni, tengok bende yang same je pun boring.
    ntah bile nak berubah.

    ReplyDelete
  2. payahlaa kot nak berubah...
    sebab masing2 buat cerita macam syok sendiri...
    tak pon buat cerita bkn atas kehendak pengarah or penulis skrip...
    tapi kena ikut apa yang produser nak...
    bengong...

    ReplyDelete