Thursday, February 9, 2012

hari ini, setahun yang lalu...

hari ini, setahun yang lalu...
mulanya seperti hari2 gua yang biasa...
subuh, mandi, bersiap dan bekerja...

hari ini, setahun yang lalu...
gua masih lagi di cyber cafe...
bekerja penuh ikhlas, mencari rezeki yang halal...
untuk diri, untuk keluarga...

hari ini, setahun yang lalu...
gua terima panggilan kala tengahari...
panggilan yang menghentikan ketawa...
panggilan yang menderukan sebak...

hari ini, setahun yang lalu...
gua bergegas meredah jalan...
tanpa hirau selamat atau aturan...
gua hasilkan rekod terpantas balik kampung...

hari ini, setahun yang lalu...
gua tiba di kampung berlatar sunyi...
berteman gundah, berbekal hiba...
bersambut gua dengan ramai...
berkumpul segala sanak saudara...

hari ini, setahun yang lalu...
gua sempat melihat dia dimandi...
terkaku dia dijirus air...
tenang dia terbujur di situ...
dan gua, menahan tangis seiring beradik...

hari ini, setahun yang lalu...
dia pergi meninggalkan kami...
tanpa pesan, tanpa kisah, tanpa susah...
perginya dia untuk selamanya...
meninggalkan segala resmi dunia...

hari ini, setahun yang lalu...
gua rasmi menjadi yatim...
kehilangan ayah yang banyak berkorban...
dan gua, meski belum puas berbakti...
janji Tuhan tetap tiba...
mengambil pulang akan milikNya...

dan hari ini, pada tahun ini...
genap setahun dia berpergian...
al-fatihah untuk beliau di alam sana...
semoga bahagia mengadap Tuhan...



**Al-Fatihah untuk ayahanda gua, Wan Ngah bin Salleh... semoga dia sentiasa tenang di sana...
LU MEMANG BRADER SEBAB BACA BLOG GUA

2 comments: