Saturday, September 26, 2009

cerita raya 2

kadang2 aku tertanya2...
apa istimewanya raya...
kenapa pada hari raya kita semua duk pakat balik kg...
kenapa kita tak pakat2 dengan smua family balik kg time lain...
mesti lagi senang nak cuti kan...
pun sama jugak dapat berkumpul ramai...
kalau masa kecik2 dulu kita tahulaa kenapa seronok sangat nak raya...
dah besar2 ni bagi aku raya cuma biasa je...
malah tahun ni aku langsung tak beli pakaian baru...
semua pakai yang lama je dari baju melayu hinggalah persalinan lain...
bagi aku ape yang istimewa pasal raya ni adalah suasana tuu...
mmg takkan jumpa hari lain...
hari raya lahh smua duk sibuk nak pakai baju baru...
smua duk sibuk nak wat ketupat, rendang...
mana nak jumpa hari2 lain macam ni wehh...

aku sampai kg ari jumaat, waktu ptg dah...
sampai je aku bantai tido, bangun kul 6...
letih woo pusing smenanjung nii...
heh hehhh...

ari sabtu pagi2 aku dah gi banda...
adik aku yang ajak, follow je laa...
kakak aku pon ikut sekali...
punya laa ramai orang...
parking toksah cerita laa...
siap dapat surat cinta lagi dari mjlis bandaraya k. trengganu...
aku tengok je dia duk saman kete aku...
malas nak layan sebab dalam kepala aku duk tertanya2...
bandaraya ke kuala terengganu ni...
kah kahhh kahhhh...
sapela punya kepala yang bongok sangat...
bandar koboi macam ni pun buleh jadi bandaraya...
shopping complex sebelah stesen bas pon tak siap2...
dah berapa tahun dah, tak silap dari aku form 2 duk pecah tanah...
1993-2009 wehhh...
kira laa berapa tahun...
bangunan punyalaa besar, tapi yang meniaga kat situ Mc D jee...
bila nak bukak, apsal tak bukak...
kalau ada masalah dengan bangunan kenapa Mc D tu buleh operasi plak...
ade yang masyukkkk kee...
hahaaa, saje usik2....

balik cerita raya semula...
punyalah penat aku ikut dorang membeli...
biasala, pempuan...
heh hehhh...
milih kasut pon sikit punya ssh...
orang pulak punya laa ramai...
smua duk sibuk nak beli baju, kasut baru...
smua duk pakat happy sebab esok nak raya...
buatnye esok tak jadi raya...
tunda ke tahun depan...
mau ade yang pengsan 3 hari 3 malam...

dalam duk nengok orang memilih tu...
aku teringat masa kecik2 dulu...
ye lahh, aku bukan dari golongan yang senang...
kalau nak merasa baju baru pon hari raya ni lahh...
tu pun kalau dapat...
masa dekat2 raya msti bapak aku ambik ukuran untuk baju dan kasut...
selalunya baju pakai agak2 jee...
selalulaa dulu aku beraya pakai baju ninja turtle dengan fido dido...
nak pakai kemeja jangan harap, mahalll...

kalau nak belikan kasut bapak aku mesti ukur kaki pakai tali...
lepas tu bawak tali pegi banda...
bila balik dapat laa aku kasut baru...
tapi tak laa tiap2 tahun macam tuu...
seingat aku, aku tak pernah beraya pakai kasut lain selain dari kasut sekolah...
kira serampang dua matalaa ni...
beli kasut untuk raya, pastu boleh buat gi skolah trus...
bijak tak bapak aku...
hahaa...

dalam ramai2 tu macam2 kerenah orang aku boleh tengok...
yang kecik, yang besar, yang tua, yang muda, yang lelaki, yang perempuan...
masing2 ada cara dan gaya masing2...
apa2 cara dan gaya pun, jangan menyusahkan orang cukuplaa...

balik rumah aku tertanya2 lagi...
apa istimewanya raya...
lebih penting lagi, apa istimewanya raya bagi aku...
aku sendiri tak tahu sebenarnya...
tapi hari raya lah untuk aku melihat semua corak kehidupan manusia...
yang kaya dengan gelagat mereka, yang miskin dengan cara mereka...
mana yang rendah diri terus berwasatiah, mana yang merasa hebat dengan lagak mereka...
masa hari raya inilah semua golongan manusia akan keluar...
mereka bergembira merayakan raya...
dengan cara mereka yang tersendiri...
mungkin jelik dimata kita, tapi mereka tetap mereka...

lantas sambil tertanya aku berpaling ke cermin...
melihat di mana pula aku 'berdiri'...

No comments:

Post a Comment