Friday, May 28, 2010

PTPTPu & SSPNaya

mesti pelik kan kenapa aku letak logo 2 menda ni kat atas...
aku bukan wakil dorang...hehehhh...
tapi mmg post ni akan crita pasal dorang laa...
maybe ada kutuk2 sikit, tapi logik atau tidaknya korang pikirla yee...

dalam 2 tahun lepas, semua org yang nak buat pinjaman ptptn wajib ada akaun sspn...
kalau takde sspn, korang takbleh buat pinjaman...
kalau tak buat pinjaman, aku jamin korang mmg payah nak sambung blaja...
mewajibkan buka akaun sspn ni amatlah logik sebenarnya...
malah dari awal lagi kita2 patut ada akaun ni...
nampak tu, "jaminan kecemerlangan pendidikan"...
ada ni confirm cemerlang...

tapi yang tak sedapnya tu masa dorang wajibkan tu...
setiap orang wajib masukkan RM400@RM500 untuk bukak akaun tu...
bagi aku, banyak gila babi tuu...
malah maybank or cimb bank pon tak mintak banyak macam tu...
tapi, oleh kerana nak dapat pinjaman, terpaksalahh jugak bukak akaun tu...
kalau takde, terpaksalahh cari 4-5 ratus tuu...

baru2 ni pulak aku dengan yang sspn ni dah tak wajib dah...
kalau takde sspn pon boleh dapat pinjaman ptptn...
hanya kena ada akaun bank yang ada kat u jee...
apa kejadahnya...
kejap wajib, kejap tak wajib...
dalam malaysia ni banyak sangat peraturan yang tak konsisten...
suka2 hati mak bapak dia je tukar...
lepas tu orang yang dah ada sspn ni dinasihatkan tutup akaun...
bukak pulak akaun bank yang ada kat u...
yang jadi lagi sadisnya tu...
nak tutup akaun sspn tu senang...
tapi nak dapat duit balik kat dalam akaun tu punyalaa payah...
berjela2 punya urusan,sampai makan bulan...
last2 aku pasti kalau orang nak tutup akaun...
burn macam tu je laa duit dia kat dalam tu...
sapa yang untung...
dia dan makbapak dia laa yang mengtekedarah...

jangan laa penaya orang lagu tuu...
4-5 ratus tu banyak tuu...
apa salahnya senangkan sikit urusan tutup akaun tu...
duit orang tuu...
nak bukak senang, takkan nak tutup pon susah...
korang duk sibuk kata along tu jahat...
tapi korang lebih along daripada along...
korang tau tak ada antara bebudak tu yang pinjam duit orang...
sebab nak bukak jadah sspn tuu...
bukannya semua orang senang...
aku tau sebab aku banyak terlibat dengan orang2 yang mintak masuk u ni...
agak2laa...
sampai bila nak penaya orang...
tak hari ni, esok lusa, dalam kubur, padang masyar dapat jugak balasan...


*nasib baik aku bukan dapat pinjaman PTPTPu ni...eh, ptptn...eh, tipu...apa2 laa...


2 comments:

  1. ptptn penipu sspn penaya...

    ReplyDelete
  2. btul2...huhu nk dkt 900 duit aku de dlm acc sspn tu.. dah sbulan lebih aku submit borang tutup acc..
    tp, senyap je..huhu

    ReplyDelete