Monday, November 22, 2010

selepas balik kampung...

aku pernah tak balik kampung selama 8 bulan... itu rekod yang aku sendiri pegang... rekod tu aku buat lama dahulu semasa aku masih belajar... atas sebab ape aku tak balik kampung selama tempoh tersebut, amatlah aku tidak ingat secara jelasnya... cuma mungkin kerana kekurangan duit dan juga kerana aku buat kerja part time masa belajar dulu...

jujurnya, aku rasa aku takkan dapat pecahkan rekod tersebut dalam masa yang terdekat ni... sebabnya, setiap kali bilamana lama aku tak balik kampung, mesti hati terkinja2 rasa nak balik... semacam ada sesuatu di kampung yang memanggil2 dan menggamit hati untuk balik...

maka benarlahh, sejauh mana pun kita berkelana, maka kampung jugalah tempat yang paling indah, setidak2nya itu yang aku rasa... lain orang, mungkin lain pulak perasaannya... walaupun kampung itu tidak seindah tempat lain, tapi dek kerana ikatannya dengan kita yang sangat kuat, maka itulah tempat yang paling selesa untuk kita selepas bergelumang peluh mencari rezeki, atau bersengkang otak menelaah pelajaran...

dan bagi aku, selepas balik kampung, semuanya akan kembali seperti sediakala... semangat, perasaan dan sebagainya kembali diperbaharui... mungkin kerana tenangnya kita semasa di kampung, maka segala macam masalah seakan lenyap, atau tanpa kita sedar kita dapat menyelesaikannya... jadi rasanya, selepas beberapa lama, pasti aku akan terasa mahu balik ke kampung lagi... dan walaupun apa halangan, insyaAllah, itulah yang akan aku lakukan...:-)

No comments:

Post a Comment