Monday, March 5, 2012

manager...

Pukul 12 tghmalam tadi gua sudah dapat 1 call. Gua sebenarnya tak gemar sangat dapat call tengah2 malam macam gitu. Tak manis kalau orang tua tahu. Tapi bila orang tu cakap call dari England, mata gua terus bulat. Gua tiba2 rasa berdebar2 sampai mencucuk jantung...


Tepat macam yang gua jangka, manager gua kena pecat lagi. Gua dah agak dah hal ni, lagi la semalam kalah dengan team ayam. Bayangkanlah, kalah dengan team ayam, kita nak panggil apa team ni. Takkan nak panggil team dedak. Tobat tak sedap bunyinya...



Ini haa manager yang baru kena pecat tu. Andre Villa-Boas nama dia, atau kalau orang surat khabar malas nak tulis panjang2, dorang letak AVB je. Muda lagi dia ni, baru 34 tahun. Panjang lagi masa depan. Tapi dalam gambar dia, gua tengok dia senyum pun gua pilu. Bayangkan baru handle 38 games dah kena pecat. Kalau gua sendiri pun gua pilu, tapi result takde nak buat camana kan. Lu bukan handle team dedak ni. Ini team singa lidah terjelir, lapar punya singa. Tak caya tengok logo kat atas tu.


Sejarahnya dalam masa 8 tahun ni dah banyak sangat dah manager team gua ni bertukar. Kerusi panas, mana tahan nak duduk lama2. Terbakar bontot mana nak cari spare part. Yang paling lama dalam masa 8 tahun ialah Jose Maurinho. Dia ni memang star la, special one orang panggil dia. Lepas dia semua hancur, semua bungkus. Mula dari avram grant sebagai caretaker, lepas tu lantik Luiz Felipe Scolari. Yang ni jurulatih Brazil masa jadi juara piala dunia tahun 2002, pun bungkus. Lepas dia kena buang lepas 36 game, bagi kat Roy Wilkins untuk 1 game sebagai caretaker sebelum Guus Hiddink datang sampai abis musim 2008/2009. Masuk musim baru, Carlo Ancelotti pulak jadi manager. Ni pun star jugak, dan betapa starnya dia tu sampai dia pun kena buang jugak macam orang lain. Perform la, tapi dah bos tak kenal erti puas, tu yang kena buang. Lepas dia ni kena buang la si AVB ni masuk. Sian, tak habis semusim dah kena kuis jugak. Semua manager star kena pecat, rosak resume bila masuk latih team ni...



Sekarang ni dia ni pulak yang jadi caretaker, sebelum ni penolong kepada AVB. Gua tengok dia punya ketawa tu pun gua dah tahu macam tak lama. Tapi paling tidak sampai abis musim la kot. Masuk manager baru mesti dia nak penolong baru kan, yang serasi dengan dia. Roberto di Matteo ni dulu bekas player jugak. Masa Ruud Gullit jadi manager dulu2 dia ni pemain hebat la. Pernah jugak latih West Brom, team ayam yang kalahkan Chelsea ni semalam. Dengan team ayam pun kena pecat, gua tak tau la dengan team dedak ni macaman nanti. Apa2 pun gua harap team ni mampu bertahan, dan kalau boleh biar la dapat 4 tempat teratas supaya boleh main dalam Champions League...


Kadang2 gua fikir jugak. Manager2 hebat datang dan pergi. Manager2 hebat semua tak jadi latih team ni. Semua surrender, semua pening kepala, semua kena pecat. Mungkin masalahnya bukan manager kot, tapi pemain. Mungkin jugak pemilik yang bermasalah. Apa pun masalahnya, jangan la asyik kalah je. Malu gua sebagai penyokong. Pangkehhh...
LU MEMANG BRADER SEBAB BACA BLOG GUA

6 comments:

  1. Gua tak nmpk apa sebab manager tu kena pecat setelah lapan bulan.
    Alex F pun , 4 tahun takde trofi dulu, tp lps pada tu elok je tiap² tahun ada piala.
    Arse W pun, bkn cemerlang sangat mula² tu, tp lps tu dia ada satu season Invincible tak pernah kalah.

    Gua rasa owner team biru ni kena bersabar la.
    Takpun kena tuko player muda la. Sbb bila player lg senior dari coach, mmg takde respek la.

    Lu kalu kat skolah pun, kalu lu Form6, coach lu Form6, susah nk dgr ckp. Apatah lg kalu coach lu FOrm3.

    Gua rasa kalu Jose M dtg pun, tak berapa nk menjadi la. Gua rasa la. Tak tau la kalu rasa tu terlebih masin ke....

    ReplyDelete
  2. mmg team ni problemnya owner byk masuk campur dlm coaching punya sistem...
    dan ada a group of player yang ada hubungan istimewa dengan owner hingga menyusahkan jurulatih...
    and most of the player ada pengaruh pada pemain lain...
    and the players are terry, lampard, drogba and cole...
    semua bikin kacau...
    klu masa form 6 gua dah jadi manager, gua cadang gua buang je dorang ni...

    ReplyDelete
  3. Patut la lu takleh jd PRS.
    Pembimbing Rakan Sebaya.

    Lu jd coach pun lu nk buang org.
    Tp gua pun dpt rasa gitu la. Yg senior ni pun 'batu besar dlm kepala ada duduk'.

    Kalu tiap² game score, tarahal la tu.

    Keh!

    ReplyDelete
  4. Tiap2 game mau mau main, tapi main serupa itu kayu jugaa...

    Gua dah lama jadi PRS laa...
    tapi gua tak bimbing la, gua rosakkan je...
    Perosak Rakan Sebaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya lu ni.
      Lu mmg patut kena tahan dgn FRU.

      Har har har!

      Delete
  5. sbb tu gua tak pegi stadium...
    gua tau situ ramai FRU...

    ReplyDelete