Monday, March 19, 2012

projek...

Setelah gua membuat penelitian yang rapi, gua rasa gua sudah faham bagaimana sesuatu projek dijalankan di dalam negara Malaysia ni. Tak kira la projek bangunan tinggi ke, projek jalanraya ke, projek buat empangan ke, susun cara dan tata kerja untuk projek2 ini adalah lebih kurang sama. Gua bagi contoh projek membesarkan jalanraya dari bandar Baru Pahat ke Parit Raja:


Projek 1
Nama Projek: Buat Jalanraya
Tarikh: 20/03/2004
Kawasan: Batu Pahat - Parit Raja
Kos: RM 50 Juta untuk kerja-kerja:
-Sodok jalan lama, merata dan melebarkan jalan termasuk buat garisan.


Projek 2
Nama Projek: Buat Divider
Tarikh: 12/07/2008
Kawasan: Batu Pahat - Parit Raja
Kos: RM 100 Juta untuk kerja-kerja:
-Sodok balik tengah jalan
-Tar tepi jalan bagi lebar untuk divider tengah dan tepi
-Buat divider.


Projek 3
Nama Projek: Ganti Paip
Tarikh: 15/05/2011
Kawasan: Batu Pahat - Parit Raja
Kos: RM 200 Juta untuk kerja-kerja:
-Buang divider tepi jalan.
-Sodok jalan untuk tanam paip baru.
-Tanam/ganti paip
-Tar jalan baru lepas tanam paip


*Kan ke senang kalau tanam paip dulu. Tak pun buat jalan terus dengan divider ke. Makan sekali cukup laaa. Ni nak makan berkali2, kaya sangat nanti brader...
LU MEMANG BRADER SEBAB BACA BLOG GUA

No comments:

Post a Comment