Friday, December 4, 2009

kerja pertama...

petronas paloh...tempat pertama aku kerja...dalam hidup aku ni dah banyak tempat aku keje... malah masa belajar pun aku selalu keje bila cuti sem...tapi tempat ni lahh yang mula2 ajar aku cari duit sendiri... takde sape suruh, aku sendiri yang nak... lepas spm aku kerja kat sini dengan sorang member aku... kat sini jugaklahh aku rasa susahnya cari duit sendiri... pagi2 pukul 6 dah bangun... kalau sebelum ni bangun sebab nak gi sekolah, sekarang bangun sebab nak gi kerja... dalam sejuk subuh aku redah, dengan motor kapcai yang dah tahap sakit... TG 1429, dengan roadtax takde, lesen takde, lampu depan malap, lampu belakang takde, signal jauh sekali, bawak pun bergegar satu badan... sekarang motor tu pun dah lama arwah...

tapi aku tengok petronas ni dari dulu sampai sekarang duk macam tu jugak laa... sesuai laa dengan bos dia yang berkira sangat... setau aku bos dia masih sama dari dulu sampai sekarang... sebab kadang2 balik kampung aku ada gak nampak dia... kat sini laa macam2 hal jadi... sebab baru kerja, selalu terlupa nak tutup balik tank customer... pernah satu masa aku terlupa tutup tank van kesihatan... 3-4 hari lepas tu dia datang balik, mintak gantirugi... sebab dia kata air dah masuk dalam tank, banyak menda nak kena servis... aku tak tahulaa bos aku bayar ke tidak... yang aku heran dia takleh claim ke sebab tu harta kerajaan... yang lagi best bukan aku yang kena... member aku yang kena, abih kena bantai dengan boss... yang member aku ni pon ngong jugak sebab dia buat muka blurr, dah tu gi mengaku pulakk... aku biarkan je sebab aku mmg kurang gemar dengan member aku ni... selalu tak datang, datang selalu lambat, nak bangun layan customer punya la berat punggung, time makan dia aje yang dulu... gasaklahh ko, padan muka... he hehh...

aku kerja kat sini lama jugak, sampai masa gi ambik result spm... geng2 semua kata aku dah gelap... mana taknya, berjemur je kat petronas tu... berkejar ke sana sini... staff tak penahnya nak cukup... bos kedekut nak tambah staff, nanti kena bayar gaji...

pape pun, pengalaman tu sangatlahh berguna... sebab tu dalam hidup kita, semua menda mesti ada yang pertama... tak kiralah seronok ataupun tidak yang pertama tuu... bersyukurlah seadanya...

No comments:

Post a Comment