Monday, January 3, 2011

1st day school...

hari pertama persekolahan untuk penggal baru...
ada yang happy, ada yang tak suka...
maklum saja, dah kena bangun awal balik untuk ke sekolah...

rasanya semua punya pengalaman hari pertama di sekolah...
menarik untuk di kenang rasanya...

sebelum menjejak kaki ke darjah 1, aku tak pernah ada pendidikan formal...
dengan kata lain aku tak pernah ke tadika...
sedang ada sesetengah daripada kita yang sekolah tadika sampai 3 tahun...
gila penat sekolah, tadika saja dah 3 tahun...
dan semasa aku sepatutnya bertadika, aku tak mampu untuknya...
bukan dari segi kewangan, tapi keadaan fizikal yang tak mengizinkan...
dan cemburulah aku melihat kwn2 berulang alik ke tadika...
terasa kaki nak melangkah sama, tapi apakan daya...
mungkin kerana itu juga aku tak sabar2 nak bersekolah semasa darjah 1...

anehnya, walaupun keadaan fizikal masih sama, aku tetap dihantar ke sekolah...
mujur juga, kalau tidak bodohlah aku seumur hayat...
lebih aneh, walaupun tak bersekolah tadika, aku di tempatkan dalam kelas 1A...
kelas mereka2 yang pandai...
bagaimana mereka menilai aku pandai sedangkan minda aku tak pernah teruji...???
entah, aku sendiri tak tahu...
mungkin kerana campurtangan kroni atau mungkin juga rupa wajah yang comel, maka aku ditempatkan di kelas A...
melihat sesetengah org, ada yang menangis dan ada pula tak boleh berenggang dengan mak ayah...
haru juga melihatnya, sedangkan semuanya dah ada pengalaman di sekolah tadika...
aku juga yang cool, mungkin kerana keinginan yang membuak untuk sekolah yang membuatkan keadaan sekeliling langsung tak mempengaruhi aku...
dan selepas masuk ke kelas, ada juga aku terlihat kelibat mak aku di luar sambil memegang bekas air dan bekalan makanan...
walaupun sebenarnya dia tak perlu berada di situ...
kerana aku boleh menghadapi kelas bersendirian ketika itu...
tidak seperti mereka2 yang tak tahu malu menangis tersedu sedan...
menangissss konoooonnnn...:-)

dan bersekolah lah aku sehingga tamat darjah 6 di sekolah tersebut, sekolah kebangsaan kesom...
walaupun sudah banyak perubahan, sekolah ini masih lagi tersergam seadanya...
dan aku masih lagi melawat sekolah ini setiap kali balik kg...
walaupun tak melintasi ke dalam pagar, cukup sekadar melihat dari luar...
buat bukti bahawa aku masih lagi ingat...
masih lagi menghargai...
dan masih lagi terkenang sekolah ini...
sebagai tempat pertama aku menimba ilmu...
dan ilmu itu, aku junjung dan aku guna sehingga sekarang...

buat semua yang terlibat...
khasnya guru2 yang mengajar aku...
walaupun sudah ramai antaranya bersara...
ramai juga yang sudah menghadap Ilahi...
dan kebanyakan antara mereka sudah aku lupa namanya...
hanya sekalung penghargaan...
segala budi kalian pasti tak terbalas...
bawa saja ke alam sana...
semoga Tuhan membalasnya dengan setimpal...
atas apa saja ilmu yang dicurahkan kepada aku...

semoga segala ilmu yang tercurah, aku gunakan ke jalan kebaikan...:-)

11 comments:

  1. Semoga ingatan sentiasa bertamu di hati... :)

    ReplyDelete
  2. lahai.. comey upenye abang aku ni?

    ReplyDelete
  3. Semenjak ku tinggalkan sekolah ku
    Ku tempuh alam remaja sendiri kini
    Tiada deringan loceng
    Menuju ke kantin bising beli mi goreng

    Di sekolah kawan kawan degil
    Leka dimakmal praktikal selalu kena sengkel
    Ketawa cikgu membebel
    Tak lucu lagi bila peha ku diketil

    Sekolah ku sekolah ku begitu ku rindu
    Disitu tinggalnya kenangan semusim berlalu

    Sekolah ku kau membekal ilmu untuk ku dewasa
    Pertama kalinya sedang asyik bercinta
    Di hujung padang sana ditangkap jaga
    Disebab guru besar

    Semalam ku terus berlari
    Menuju pagar sekolah lama ku tinggalkan
    Dapatkah aku semula
    Membangkit nostalgia di zaman sekolah

    Kesalnya rasa dihati
    Kelalaian sendiri tak memberi erti
    Kalaulah dulu ku tahu
    Tak rela ku persendakan mu sekolah ku


    :)

    ReplyDelete
  4. heaven:
    kenangan, sekiranya indah pasti di kenang...
    malah yang pahit juga kiranya dikenang, pasti terasa manisnya...:-)

    ina:
    dulu2 laa... masa skala masih kecik dulu...:-)

    masriza:
    minat jugak kome dgn mamat yee...hehe

    ReplyDelete
  5. skala ms besar ni dok lah kan?

    ReplyDelete
  6. Minat? Idok ler.

    Kan dulu kami perform lagu ni kat atas stage kat Dewan Beso? (Sama² dgn abg Jeff Dewan Makan).

    Haha... kenangan.

    ReplyDelete
  7. ina:
    skala besor ni kena bergantung pada penilaian org laa...:-)


    masriza:
    ye ke...koi dok ingat le mase bile...hehehh

    ReplyDelete
  8. Pahit manis kehidupan adalah ragam perjalanan kembara seorang insan mencari kedamaian dalam menjejak kebahagiaan... :)

    ReplyDelete
  9. benar sekali bagai dikata...:-)

    ReplyDelete
  10. kebenaran akan sentiasa berpihak kepada kebenaran... :)

    ReplyDelete
  11. tapi kebenaran tak selalunya akan menang...
    itu realiti skrg...:-)

    ReplyDelete