Monday, January 31, 2011

warak...


apabila bercakap mengenai perihal agama, aku kadang kala jadi takut...
bukan kerana badan terasa panas, tapi kerana pengetahuan aku yang kurang...
paling aku takut kalau2 aku tersalah bagi fakta...
dan fakta tersebut pulak digunapakai oleh orang lain...
dan sememangnya jujur aku akui, aku cetek ilmu agama...
cuma sekali sekala aku rasa terpanggil untuk menyentuh soal ini...
apatah lagi kalau ada sesuatu yang aku nampak dan melibatkan masyarakat kita...

umum tahu, Islam adalah dianggap sebagai agama yang ekstremis....
sebut saja pengganas, maka semua akan menuding jari kepada org Islam...
walhal banyak lagi penganut2 agama lain yang juga berperangai ganas...
kenapa ia jadi begitu, banyaklah penyebabnya...
dan aku tak mahu sentuh soal itu...

memetik satu kata2 dari filem my name is khan...
"baik atau jahatnya seseorang itu bukanlah terletak pada agamanya...
sebaliknya ia terletak pada individu itu sendiri..."

lebih kurang begitulah kata2nya...
dan aku bersetuju dengannya...
agama hanya melatih dan menuntut seseorang untuk mengikut segala ajarannya...
dan tiada satu agama pun dalam dunia ini yang mengajar penganutnya kepada kejahatan...
kalau ada seseorang yang berbuat kejahatan, maka itu bukan salah agamanya...
ia mungkin kerana penganutnya itu sudah pun terpesong dari ajaran yang dianutinya...
tetapi aku perlu tegaskan, pada pendapat aku, mempertahankan agama sendiri bukanlah satu bentuk keganasan...
samalah halnya seseorang yang membunuh kerana mempertahankan diri...

satu hal yang aku sangat tidak bersetuju dengan org Islam, kita sendiri sebenarnya yang memperlekehkan agama kita...
tak perlu melihat jauh, tak perlu menyalahkan org lain...
lihat saja pada rancangan di tv kita...
drama2 dan filem2...
betapa banyak org2 Islam yang warak digambarkan sebagai org jahat...
pendek kata mereka digambarkan sebagai syaitan bertopeng manusia...
berapa banyak dalam drama tempatan kita org yang memakai serban, kerap ke surau, menjadi org kepercayaan di kampung: mereka diberi watak sebagai org yang busuk hati, penuh iri, melakukan perkara keji dalam diam, berdendam dan sebagainya...
tidak cukup dengan itu, mereka digambarkan pula sebagai seorang yang tidak amanah, malah mengganggu gugat rumahtangga org lain serta sanggup berbuat apa saja walaupun salah demi untuk mendapatkan apa yang dia mahu...

kenapa drama2 kita banyak yang sebegitu, aku tidak tahu...
harapnya bukanlah atas sebab politik...
tetapi walau apapun penyebabnya, ia tidak harus dibiarkan sebegitu...
bimbang nanti kalau2 ia menjadi makanan minda yang berterusan, akhirnya ia akan menjadi seolah satu pegangan kepada kita...
kalau baik, gambarkan saja sebagai baik...
kita tahu, ada org yang berlagak baik demi memenangi hati org lain...
tapi usahlah watak2 sebegitu diberi kepada org yang berperwatakan warak...
cipta saja satu watak yang sesuai dengannya...
baik, disenangi org dan dipercayai sudah memadai untuk membawa watak ini...
tidak perlu mewarakkan seseorang untuk memegang watak jahat...:-)

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment