Saturday, January 8, 2011

musim kerja...

aku masih ingat ketika aku bersekolah rendah, aku tidak sabar utk ke sekolah menengah...
kononnya memakai seluar hijau lebih cool dan hebat berbanding seluar biru...
dan kemudian, selepas bersekolah menengah aku tak sabar2 untuk habis sekolah...
maklum saja, mungkin kerana kongkongan peraturan yang ketat, maka aku mahu segera tamat persekolahan...
apatah lagi aku bersekolah di sekolah asrama penuh, maka serbanya tak boleh, serbinya kena mintak izin...
dan setelah berada di universiti pula, aku tak sabar2 mahu habis kerana mahu bekerja...
kononnya apabila kerja, hidup akan jadi lebih senang, tak seperti di universiti yang makan pun sentiasa bercatu...

tapi, apa yang kita impikan kadang2 tak seindah realiti...
malah aku berani mengatakan ia selalunya tak seindah realiti...
lihat saja, betapa tersiksanya aku di sekolah menengah walaupun pada mulanya itu yang aku mahukan...
dan setelah kerja pula, ianya lebih menyeksakan berbanding belajar...
selepas kerja, segalanya perlu difikirkan...
segalanya terpikul atas bahu kita...
malah aku pernah menganggur hampir setahun ketika berada di kl...
bayangkan setahun tak bekerja, di kl pulak tu...
hidup adalah sesuatu yang azab...
berusaha sedaya mungkin, tapi kadang2 masih tak cukup untuk makan...
makan bukan saja perlu bercatu, malah selalu juga perut terbiar kosong...

apabila difikirkan, tiada gunanya kita terlalu mengimpi masa depan...
kerana ianya belum pasti...
apa yang kita sedang hadapi sekarang adalah pasti, dan ianya satu realiti...
ia mungkin sukar utk kita pada masa ini, tapi masa depan juga tidak menjamin sebarang kesenangan...
apa yang kita buat pada masa ini lah yang akan membawa hidup masa depan yang lebih baik...

jadi hadapilah masa sekarang anda dengan tabah, dan usahalah sedaya mungkin...
bergembiralah dengan setiap saat yang anda ada kerana ia mungkin masa yang paling menyenangkan dalam hidup anda...:-)

No comments:

Post a Comment