Wednesday, January 12, 2011

interlok...


interlok...
entah kenapa aku merasa terpanggil untuk menulis hal ini...
secara jujur, aku bukanlah berpengetahuan tinggi untuk menulis isu ini...
mungkin kerana tindakan goblok sesetengah daripada kita yang membuat aku berkeinginan untuk menulisnya...
jadi biarlah aku tulis dengan paras ilmu dan pengetahuan yang aku ada...
biarpun cetek, ini adalah pendapat dari sudut pandangan aku...

sebenar-benar kenyataannya aku tidak tahu menahu langsung mengenai buku ini sebelum ia menjadi isu...
malah penulisnya, walaupun seorang sasterawan negara, tidak langsung aku kenali...
dan selepas menjadi isu, melalui pembacaan2 aku di laman siber ini, aku tahu serba sedikit mengenai penulis...
betapa dia banyak terlibat dalam kewartawanan, banyak terlibat dalam meredakan kisah2 tegang antara wartawan dan artis termasuk semasa zaman p ramlee dahulu...
dan aku yakin, banyak lagi yang aku tidak ketahui mengenai beliau...
malah mereka2 yang mengenali beliau menyifatkan beliau sebagai seorang yang cukup rendah diri, bercakap dengan nada yang amat disenangi, malah tidak pula pernah menyombong diri dalam mengongsi ilmu...
itu melalui pembacaan aku, kalau tersilap aku mintak maaf...

ok, sekarang kita kembali kepada hal yang sebenarnya yang aku mahu tuliskan...
hal mengenai tindakan mereka2 yang goblok sehingga sanggup membakar buku tersebut...
jika dikaji dalam bentuk atau segi apa sekalipun, membakar buku bukanlah satu tindakan yang bijak...
malah tindakan tersebut tersangatlah bodoh serta menunjukkan tahap intelek si pelakunya...
buku seharusnya dibaca, difahami, dikaji isi kandungnya serta menjadi sumber rujukan ilmu ditahap paling ulung...
maka kerana itu, aku yakin pelaku2 musnah yang membakar buku ini tidak langsung cuba membaca buku ini, memahaminya, apalagi mengkaji tentang susur galur jalan ceritanya...

baiklahh...
biar aku sebutkan di sini tentang apa yang menjadi kemarahan mereka tentang buku ini...
setakat pengetahuan aku, apa yang menjadia kemarahan pada mereka ialah buku ini ada menyebut golongan india di malaysia sebagai pariah...
bagi mereka2 yang belum berpengetahuan, pariah adalah kasta paling rendah dalam masyarakat india, mungkin lebih hina dari hamba...
aku sangat mengetahui bahawa perkataan ini sangat sensitif bagi mereka...
ini kerana semasa sekolah dahulu, seorang rakan pernah dikejar dengan parang hanya kerana memanggil seorang india pariah...
mungkin juga perkataan tersebut tidak sesuai untuk india di malaysia pada hari ini...
tapi apa yang perlu diperhatikan ialah apakah konteks yang disebut dalam buku itu, bagaimana ia diceritakan, malah pada zaman bila keadaan itu diceritakan...
perkataan keling misalnya, ia sudah dikarang tulis dalam buku sejarah melayu, sulalatus sulatis sejak 600 tahun dahulu, dan ia tidak pernah menjadi isu...
tapi, apabila kepala sudah baghal, menyebut saja perkataan itu sudah menjadi kesalahan...

seperti aku katakan tadi, buku seharusnya menjadi sumber rujukan utama...
baca dan fahami ia, kemudian fikirkan sebaiknya apa yang benar, apa yang tidak...
imam al ghazali juga pernah tidak sependapat dengan alfarabi dan ibn sina...
tapi beliau tidak pernah membakar buku2 yang pernah ditulis oleh alfarabi...
gedung keilmuan seharusnya ditambah...
debat keilmuan seperlunya diperbanyakkan agar fikiran bercambah...
kerana itu beliau tidak membakar segala buku yang ditulis oleh alfarabi...
sebaliknya, apa yang dilakukan beliau ialah menulis buku lain mengenai pendapat beliau, malah menyanggah pendapat alfarabi dengan penuh ilmiah melalui bukunya...
maka dengan itu, debat keilmuan menjadi lebih hebat, mencerna minda, malah perbezaan pendapat mereka itu menjadi perbincangan kita hingga ke hari ini...

tapi zaman berubah, sikap manusia juga berubah...
fikiran jangka pendek mereka memusnahkan keilmuan...
tapi dari dulu sehingga sekarang, penyakit bodoh mmg tiada ubatnya...
kerana itu, biarkan saja mereka dengan tindakan mereka...
bak kata seorang kawan, kalau ada 100 orang yang membakar buku itu, aku percaya ada 1000 orang yang teringin membacanya, malah lebih...

dan bagi aku sendiri, aku ingin sekali memiliki buku ini walaupun tingkatan 5 telah jauh aku tinggalkan...:-)

2 comments:

  1. Yup.... setuju dgn pendapat mung. Macam kes bakar Al-Quran... sejak kes tu...ramai yang dok pernah dgr pasal Islam, pun sudah mula cuba perkenalan dgn Islam.
    * kalu juppe buku tu, bagi aku satu.. (salijapar)

    ReplyDelete
  2. insyaAllah...
    aku pon tgh cari jgk...
    skim pinjaman buku teks kita dok layok doh...:-)
    kalu dok sng buleh...hehe

    ReplyDelete