Sunday, January 9, 2011

getah...

getah...
satu bahan busuk yang kadang2 org tak sanggup nak hidu...
malah kalau lalu tepi kilang getah, pasti ramai yang menyumpah seranah...
maklum, baunya saja sudah cukup menyesakkan hidung dan menghentikan nafas...

tapi siapa sangka, kerjaya penoreh getah sekarang cukup lumayan...
begitu menurut berita tv3 yang aku lihat sebentar tadi...
jangan salah faham, aku sudah keluarkan berita tv3 dari senarai berita yang aku boleh percaya...
cuma tadi tertonton semasa menunggu bungkusan makanan yang dibeli...

dari statistik, memang kerjayanya cukup lumayan sekarang...
rm15 lebih untuk 1 kg...
sangat tinggi sebenarnya nilai itu...
malah ketika aku membantu ibubapa mengutip sekerap dahulu, harga paling tinggi pon cuma rm6 sekilogram...
ye, aku berani mengatakan bahawa aku membesar hasil dari getah sekerap...
dengannya juga aku dapat belajar dan menikmati hidup...
walaupun tidak mewah, cukup untuk kami kesemua beradik membesar dan mendapat pendidikan sempurna...

cuma kadang2 aku terfikir...
dalam negara yang penuh komoditi seperti malaysia ini...
dengan harga komoditi yang melonjak naik seperti getah ini...
bagaimana agaknya perbelanjaan negara kita ini boleh berada dalam keadaan defisit...
lebih penting, bagaimana agaknya org di atas sana membelanjakan duit negara...:-)

No comments:

Post a Comment