Saturday, August 7, 2010

bahasa melayu...

dalam negara yang bernama malaysia ni, bahasa melayu sering menjadi isu... tak kiralah besar atau kecil, selalunya isu yang timbul akan berpanjang-panjangan... masing2 nak ulas, masing2 nak bagi buah fikiran...

ada yang kata kita kena pertingkatkan bahasa melayu... ada pulak yang kata kita kena kuasai bahasa inggeris supaya kita boleh bersaing... dan akan timbullah pejuang2 yang memberi pendapat yang kadang2 menegangkan urat leher...bagi aku, kalau nak bersaing setakat menggunakan bahasa lambatlah nak maju... nak bersaing kena ada daya saing... dan lagi kita kena ada daya fikir... contoh yang sering kita dengar, jepun guna bahasa mereka juga mampu bersaing... jelas dan dekat sekali contohnya...

kadang2 aku terfikir kenapa bahasa melayu jadi lemah... aku bukan orang pandai bahasa, jauh sekali aku ni seorang pejuang... tapi aku juga memerhati apa yang berlaku... kita sendiri sebenarnya tidak tetap menggunakan bahasa melayu... pernah tgk orang melayu bercakap dengan cina...?? mesti ada lenggok apek jual sayur... pernah tgk org melayu bercakap dengan india... mesti ada lenggok gaya bai jual roti... maka kerana itu bahasa melayu tidak dipraktikkan dengan betul...apa salahnya bila kita bercakap dengan mereka kita menggunakan lenggok bahasa yang betul...sepatutnya mereka yang mengikut kita, bukan kita yang mengikut cara mereka...senang bukan...???

kadang2 aku jugak terfikir... kenapa bahasa inggeris jadi begitu kuat... jadi bahasa dunia, malah bahasa no 1 dunia... banyak benda pada diri kita di nilai dalam bahasa inggeris... malah kadang2, kita akan jadi dipandang amat bodoh kalau kita tak tahu berbahasa inggeris... aku tak tahu letak duduk perkara sebenarnya, tapi aku banyak menonton filem2 dulu, melayu dan inggeris... pernah dengar gaya bahasa dalam kedua2 jenis filem ni...??? macamana filem inggeris dulu dengan filem melayu dahulu...tak faham lagi kan...:-))

ok, kalau diperhatikan, bahasa inggeris yang diguna dalam filem inggeris dulu, sama saja dengan filem inggeris sekarang...berbeza dengan filem melayu, mesti bahasa melayu dulukala berbeza dengan bahasa melayu skrg...dengan bunga bahasanya, dengan cara sampainya, dengan istilah2nya... sangat berbeza dengan bahasa melayu sekarang... kalau betul apa yang dipaparkan dalam filem tu, maka mungkin sebab itulah bahasa melayu selalu sahaja tidak kuat...kerana bahasa melayu selalu berubah2 mengikut masa, berbanding bahasa inggeris...mungkin 50-60 tahun akan datang, orang2 muda pada masa itu akan merasa lucu melihat filem sekarang yang menggunakan bahasa melayu seperti skrg...siapa tahu kan...

aku tak tahu macamana nak bagi bahasa melayu jadi kuat...mmg bahasa melayu adalah bahasa rasmi negara, bahasa pengantar, tapi aku tak rasa kita secara rasmi menggunakan bahasa melayu...malah aku rasa, kita tak perlu jadikan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi, cukup cuma kita menggunakan bahasa melayu yang rasmi untuk menjadikan bahasa melayu kuat...:-)

No comments:

Post a Comment