Sunday, August 8, 2010

cikgu & jururawat

selama aku hidup, dah banyak pekerjaan yang aku buat... ada yang aku suka, banyak jugak yang aku tak suka...dan dalam banyak2 pekerjaan, tak ada satu pun yang buat aku kagum dengan diri sendiri...:-))... dan aku rasa ada bagi aku, ada 2 pekerjaan yang betul2 buat aku kagum...


salah satu kerja yang aku paling kagum, jadi cikgu... bapak aku dulu cukup suka suruh anak2 dia jadi cikgu... tapi malang, takde satu pun teringin nak jadi cikgu sampaikan bapak aku berbulu je...haha... tapi takpe, at last ada jugak anak dia yang jadi cikgu, kakak aku jadi cikgu lepas ambil kpli... kira ok laa tu kan, ada jugak yang memenuhi keinginan dia... aku tak nak jadi ciku, sebab aku rasa aku tak cukup ikhlas untuk keje sebagai cikgu... nak ajar ilmu pada orang, hati mesti mau ikhlas... tu yang kadang2 aku ragu2... kagumnya aku pada cikgu kerana ilmu mereka... bukan bererti mereka tahu semua menda, tapi mereka tahu untuk membuat kita tahu... dengan aku yang pernah duduk asrama, cikgu adalah rujukan pertama... walaupun ada cikgu yang tak pasal2 bagi penampar kat aku setiap kali jumpa aku, masih ramai cikgu2 yang mampu membuat aku cukup hormat pada seorang mereka... seperti yang orang pernah cakap, jadi cikgu ni sampai mati pon org akan panggil cikgu...tak macam kerja2 lain...:-)


yeahhh... tgk gamba ni dah tahu kan apa 2nd job yang aku paling kagum... jadi jururawat bukan senang sebenarnya... walaupun aku tak pernah jadi jururawat, tapi rasanya aku tahu... kat tempat aku kerja ni, ada kolej jururawat... so kalau ada apa2 kerja yang melibatkan paperwork, dorang mesti datang sini... so sebagai orang yang berjiwa peramah, aku selalu la tanya pada dorang pasal kerja2 dorang ni... peramah ke... haha... tapi bagi aku bukan senang nak buat kerja dorang... berhadapan dengan orang ramai, dengan kerenah orang sakit yang macam2... kadang2 tu menengking menjerit pada dorang... uruskan hal2 yang meloyakan tekak lagi... anak dengan suami lagi kat rumah... yeppp, tak semua orang yang sanggup amik tanggugnjawab ni...

banyak lagi kerja yang bagus...bukanlah bila aku tak ulas kat sini keje tak bagus... apapun kerja, tetap bergantung pada kita... bila kita suka kerja tu, kita mesti buat sungguh2... buat betul2... tapi biasalah, bila kerja melibatkan ramai orang... akan ada laa penyebab2 yang selalu membuatkan kita tak semangat, jatuh malas dan tak berapa gemar dengan kerja... walau macamana pun aku harap aku sentiasa suka dengan kerja aku, tak kira apa yang aku buat...:-)


No comments:

Post a Comment