Sunday, August 1, 2010

makan luar...

masa belajar dulu sarapan pagi adalah sesuatu yang pelik...
malah boleh kata aku tak pernah sarapan pun...
kalau beli sarapan pun, bungkus untuk makan tghari...
sebab sarapan lebih murah berbanding lauk makan tghari...

sekarang pulak sarapan pagi macam dah jadi rutin...
sebabnya aku tak sempat keluar makan tghari...
kadang2 je kalau aku makan tghari pon...
tapi pagi tadi aku tak sempat pulak nak sarapan...
bukan satu masalah pon sebenarnya...
sbb bukan lapar sangat kalau tak sarapan pon...

malam pulak kadang2 aku makan...
kadang2 tak...
ikut mood...
tapi yang paling menyampahnya bila aku tak tahu nak makan apa...
bukan kedai tu takde pilihan makanan...
tapi tekak aku sendiri pun dah tak tau nak telan apa...

aku keluar hidup berdikari sejak umur 13 tahun...
ye, tingkatan 1 aku dah masuk asrama penuh...
tapi duduk asrama masa tu bukan masalah...
sebab makan minum disediakan...
walaupun mee goreng kadang2 tak ada rasa...
walaupun roti dia kadang2 keras dah lebih dari biskut...
dan air wahi merupakan minuman ruji...
tapi still aku boleh makan dengan selera...

start masuk u masa umur 18 tahun...
sampailaa sekarang, aku masih lagi makan kat luar...
kalau kira2 dah 13 tahun makan kat luar...
sbb tu aku kata kadang2 tekak aku dah tak tahu nak pilih apa...
nak makan apa...
teringin pulak rasanya makan kat umah...
duduk2 makan sambil tgk tv...
masak2...
tapi aku tak berapa pandai masak...
dan lagi aku tak berapa ada masa nak masak...
sudahnya...
nak atau tidak...
suka atau tidak...
mahu atau tidak...
terpaksalaa aku menuju ke kedai makan yang berlambak2 kat sini...
takkan nak kebulur pulak ye takk...

macam2 kedai aku dah cuba...
yang paling selalu mamak dengan thai...
ye lahh pun...
malam2 mmg kedai masakan thai je yang banyak pon...
mana ada lagi kedai jual nasik campur malam2 sekarang nii...
selera org malaysia pon dah berubah...
malam jarang dah org makan nasik campur...
mesti cari tomyam...
mesti cari sup...
dalam banyak2 kedai aku duk pergi...
aku sendiri pun tak tau dah...
berapa banyak lipas dah yang aku tertelan...
berapa banyak semut dah yang aku termakan...
dah berapa banyak kotoran dah yang masuk dalam perut aku nii...
dan ntah apa2 lagi yang termasuk dalam makanan dorang tu yang dah aku baham...
alhamdulillah sampai sekarang sihat walafiat je...

aku tak tahu sampai bila aku akan makan kat luar ni...
apa2pun aku masih syukur kerana aku masih boleh makan...
masih mampu untuk makan...
mampu bukan sahaja dari segi kewangan...
tapi juga mampu dari segi kesihatan...
janganlaa hendaknya nikmat makan aku kena tarik balik...
itu tak bley makan...
ini tak bley makan...
sebab itu kena jaga jugak kesihatan ni...
supaya aku boleh lagi makan dalam jangkawaktu yang lama...
samada di luar atau di rumah...:-))

No comments:

Post a Comment