Tuesday, August 10, 2010

menjelang puasa...

sedar tak sedar, esok kita bakal bertemu ramadhan sekali lagi... cepat sungguh masa berlalu... dunia akhir zaman begitulah, tak terasa masa berlalu lantaran terlalu sibuknya kita dengan urusan dunia... dan bulan ramadhan ini adalah satu peluang untuk kita menambah amal ibadat dan mendekatkan diri pada Yang Khalik...

aku tak tahu bila aku start puasa penuh... tapi aku ingat bahawa dah slama jugak aku tak ponteng puasa... alhamdulillah... malah aku ambik puasa ini sebagai satu nikmat sebenarnya... apatah lagi puasa ramadhan adalah wajib... masa sekolah menengah dan duduk kat asrama dulu, aku selalu jugak buat puasa sunat... bila dah kerja ni, jujurnya amatlah ssh untuk aku berpuasa sunat... bukan tak boleh tahan lapar, tapi mulut sentiasa nak mengunyah... mujur juga ada bulan ramadhan...:-)

dulu masa kecik2 aku masih ingat berpuasa separuh hari... err, kira puasa ke kalau separuh hari... dah tentu2nya tak akan dikira... tapi itulah salah satu cara untuk melatih kita berpuasa... dan alhamdulillah, dengan latihan itu, maka kita mampu melakukan ibadat puasa dengan jayanya...

aku suka sebenarnya bertemu ramadhan... walaupun dah banyak tahun amalan aku mungkin tak pernah meningkat, tapi bulan puasa ni sekurang2nya mampu mengurangkan makan aku... kalau tak puasa, setiap masa rasa nak mengunyah, nak makan walaupun perut tak lapar... secara tak langsung boleh juga mengempiskan perut yang semakin memboyot...:-)

kita tak pernah tahu samada tahun depan kita akan berjumpa dengan ramadhan lagi ataupun tidak... kerana itu, untuk ramadhan kali ini kita gunakanlah sebaik mungkin... nasihat untuk kita semua, lebih2 lagi untuk diri aku sendiri... semoga kita semua mampu menambah amal ibadat dan merebut peluang pahala yang terhidang sepanjang ramadhan ini... dan semoga juga kita dipanjangkan umur untuk bertemu lagi ramadhan yang akan datang... aminn...

2 comments:

  1. Salam,
    Ramadhan.. peluang yg sama, natijah berbeza.

    Teringat tadarus dan nasyid kat skolah dulu time² bulan posa ni la...

    Selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  2. yep...
    kenangan2 yang tak bleh lupa...
    ekkk, mana ko tau blog aku...

    ReplyDelete