Wednesday, August 11, 2010

mari berpuasa...

hari ni hari pertama berpuasa untuk tahun hijrah 1431... biasa orang kata yang pertama ni adalah yang paling susah... tapi bila dah tua2 ni, puasa hari pertama takdelaa susah mana pon... lagipun kerja yang semacam aku ni, masa tak terasa lama mana... kejap2 dah habih sejam... kejap2 habih sejam lagi... kena 9 kali kejap berbuka laa...:-)

hari pertama ni laa jugak ada yang duk pakat pikir sungguh2 nak makan apa... kalau boleh semua menda nak makan... maklumlaa, tak makan sehari... apatah lagi kalau pegi pasar ramadhan... aku percaya, dalam negara malaysia ni, ada berlambak2 pasar ramadhan... kat mana pun kita tinggal, mesti ada pasar ramadhan... so nak buka puasa takde masalah langsung... yang jadi masalahnya kalau takde duit je...

nama pun pasar, macam2 mendalaa orang jual... segala serbi mak nenek kuih pon keluar time bulan puasa ni... tu yang kadang2 ada yang rasa nak makan semua menda... yang aku peliknya, ada kuih2 yang keluar time bulan puasa je... apa hari lain tak bleh buat ke kuih2 ni... keluar time puasa je, tu yang semua menda nak beli tuu... cuba kalau time2 biasa pun ada jual, takdela tinggi sangat keinginan nak makan kuih tu...

aku cuma tunggu sehari dua lagi... mesti ada yang tak pasal2 masuk surat khabar sbb makan kat khalayak ramai... setiap tahun mesti ada yang kena tangkap... aku pun heran, dah tahu tak puasa kenapa la gi makan di khalayak... balik umah makan diam2 cukuplaa... ke bangga makan masa bulan puasa... tu yang bantai makan depan orang tu... ke sebagai propaganda jee... maklumlaa, kalau ada tangkap2, nampak sket majlis agama buat keje...:-)

yang penting bagi aku, aku taknak ponteng puasa... tak seronok woo nak raya kalau ponteng... bila puasa cukup terasa raya tu bermakna... so marilah kita sama2 puasa, semoga mendapat keberkatan... tak lama pun, lagi 29 hari je lagi nak raya...:-)


No comments:

Post a Comment