Wednesday, October 27, 2010

aku bangga...

aku bangge aku jadi anok tranung...
dalam tranung ade macang2...
budu, poyok, kepok lekor, sutung kering...
ade beratah2 dalam tranung...
siap pitih semue buleh wak lik...
lambak sikit nye bahang ke org...

aku bangge aku jadi anok tranung...
bumi tranung bumi yang hija...
bumi tranung bumi berwarisang...
dok cukup warisang, nye wak pulok taman tamadung...
nok gi duane semua pong buleh...
turki, egypt, spanyol, india semuanya ade...
tinggal bayo teket, semua tepak buleh lawak...
dok payoh terbang, dok payoh kapal laut...
silap2 nok naik aji pong buleh...
hok takdok cume kongostang je...

aku bangge aku jadi anok tranung...
banyok pembangunan di sining dan di sinung...
buat dok lame semua pong siap...
buat dok lama semua pong lenyap...
buat stadium, stadium runtuhh...
buat skoloh, skoloh lokoh...
buat stesen bas, stesen bas derohong...
buat dewan, siling pulok berudum...
buat kolang, kolang jadi tembuh...
serba buat serbinya masaalohh...
nok wat guane org tranung gagoh blake...
asal setuh jadi lerai...
asal setuh jadi debu...

aku bangge aku jadi anok tranung...
banyok pitih buleh perabih...
sedia pulok mydin besor bapok...
setiap hari khumun di org...
setiap hari nye penoh pepok...
setiap hari perabih ke pitih...
kalu habih dok ape lah awang weiii...
kita pakat2 pulok mintok pitih ehsan...
untung2 ade org nok bui...
untung2 buleh gi mydin lagi...
kalu takdok pon norehlah kite...
kalu takdok pon ke laut laa kite...
kalu takdok pon wak padi lahh kite...
hok tu je khije kite buleh buat...
nok harap khije jabat, pah ceroh lah payoh nok buleh...
nok tunggu kabel besor baru sedap duduk...

aku bangge aku jadi anok tranung...
sebab jimat bile paka pitih...
paip kecik jangan ganti...
karen dok cukup jgn tamboh power...
biar nyaknye ke org kampong...
biar garib air dok tubik...
biar tunggu nok basuh baju...
biar selok kere bila nok berok...
biar malam lampu jadi lip lap...
biar rabun bila baca buku...
biar payoh nok tgk muke anok bining...
biar lip lap rumoh jadi disko...

aku bangge aku jadi anok tranung...
sebab lening jadi bandoraya...
kut celoh mana bandor aku dok tahu...
kut lubang mana raya pong aku dok reti...
bila balik rasa malu mata...
nok kate bandor shopping kompleks pon takdok...
nok kate raya dok napok ke pesen pulok...
hok ade cuma mat muto...
hok ade cuma mat pow...
hok ade cuma awang sluo meroh...
hok ada cuma rozak stesen bas...

aku bangge aku jadi anok tranung...
biar ape org kata aku ttp tranung...
biar ape org kate aku tetap bangge...
tapi bangge dokleh wak makang...
tapi bangge dokleh wak senang...
tapi bangge dokleh wak masuk kubo...
cuma bangge buleh wak nelang...

aku bangge aku jadi anok tranung...
moga dok hacur ditangan pangang...
moga dok lebur ditangan bangang...
aku bangga aku jadi anok tranung...:-)



***************ikhzan sufi***************
***************27/10/2010***************
***************10.56pm***************


No comments:

Post a Comment