Friday, October 29, 2010

ibu bapa...

pertama sekali aku sangat2 berharap tiada yang tersalah sangka dengan tulisan ini... aku tidak mahu membuat sesiapa kecil hati, cuma aku hanya melontarkan pendapat aku dalam blog ini... mungkin pendapat aku ini tidak betul, tapi ia masih pendapat aku... jadi kalau ia menyentuh sesiapa sahaja, aku mintak maaf...

khutbah jumaat pada hari ini bercakap mengenai ibubapa... bagaimana kita sebagai anak sepatutnya menjaga kedua orang tua kita dengan sempurna di hari tua mereka... aku sangat2 setuju bahawa walau bagaimana pun kehidupan kita, kita perlu mengambil berat soal ibubapa...

"seorang ibu boleh menjaga 10 anak, tapi 10 anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu"

macam pernah dengar bukan... pepatah atau apa, tapi semenjak kecil aku selalu dengar kata2 ni... dan sebenarnya, dari dulu aku mmg tak setuju dengan pepatah ni... membandingkan penjagaan anak kecil dengan org tua bagi aku adalah pendapat yang sangat daif... samada kita anak atau ibu/bapa, akal yang celik semestinya bersetuju bahawa menjaga anak kecil dan orang tua adalah dua perkara yang sangat berbeza... dalam menjaga anak2, kita boleh sahaja memarahi, mengherdik malah memintal telinga jika perlu... tapi lain halnya jika menjaga ibubapa sendiri... kerana itu aku tidak bersetuju... bukan aku tidak bersetuju dengan maksud yang terkandung dalam kata2 di atas, tapi aku kurang setuju dengan perbandingan yang ada dalam kata2 tu...

satu hal lagi yang di sentuh dalam khutbah jumaat tadi adalah soal menghantar ibubapa ke rumah org tua... aku sangat2 tak setuju sekiranya anak2 menghantar ibubapa mereka ke rumah org2 tua... tapi kita juga perlu menilai perkara ini dalam konteks kehidupan pada hari ini... kita dapat perhatikan, pada masa sekarang, terutama di bandar2 besar, suami atau isteri adalah orang yang bekerja... ingat, bukan mereka tidak mahu menjaga, tapi sekiranya salah seorang berhenti kerja, mungkin akan memberi masalah kepada ekonomi rumahtangga yang memungkinkan timbulnya masalah2 lain yang lebih besar... jadi dalam hal ini, aku tertanya2, siapa yang akan menjaga ibubapa sekiranya mereka tinggal bersama kita... apakah kita boleh percaya sepenuhnya org gaji yang kita upah... kalau mereka sendirian di rumah, tidakkah akan meletihkan mereka sekiranya terpaksa menjaga cucu-cucu mereka... kalaupun tiada cucu, bagaimana sekiranya terjadi kemalangan dalam rumah... maklum sahaja, berbagai perkara boleh berlaku walaupun dalam rumah sendiri...

jadi apabila menilai perkara sebegini, kadang2 ada baiknya juga sekiranya mereka berada di rumah orang2 tua... di sana, ada penjaga yang akan menjaga mereka dengan baik... malah ada kawan2 yang boleh berkongsi cerita dengan mereka... kerana itu, di sesetengah negara, ada yang membuka rumah persaraan agar org2 tua ini ada tempat untuk berkumpul bersama kawan2... sekurang2nya mereka tidak kesunyian di rumah... tapi, selepas mereka di hantar ke sini, kita sebagai anak juga mempunyai peranan... yang jadi salahnya ialah apabila selepas menghantar, kita lansung tak menjengah mereka... kita serahkan sepenuhnya mereka kepada pengurusan rumah org tua... tindakan kita selepas menghantar yang silap... kalau setiap minggu kita menjengah mereka, bawa balik ke rumah untuk mereka bermesra dengan cucu2, atau bawa mereka berjalan2 ke mana saja, ia lebih bermakna pada mereka... apatah lagi sekiranya kita boleh menjengah mereka setiap hari... apa yang penting ialah niat kita semasa menghantar mereka... tindakan2 yang kita lakukan selepas menghantar mereka sgt penting supaya mereka tidak merasa mereka tidak diperlukan...

apa pun, tulisan ini bukanlah bertujuan untuk menghasut atau sebagainya... pilihan di tangan masing2, aku cuma lontarkan pandangan aku untuk nilaian bersama... dan bagi aku, aku mahu jaga orang tua aku sendiri... selagi aku hidup, insyaAllah kehidupan mereka tidak akan berakhir di rumah org tua... tapi, kita hanya merancang, semoga segala rancangan yang baik mendapat restu dari Allah Yang Maha Esa...sekali lagi aku mintak maaf sekiranya tulisan ini menyinggung sesiapa sahaja, baik yang kenal ataupun tidak akan diri aku ini...:-)

2 comments:

  1. What goes around comes around.

    My view:

    Sewaktu anak² kecil, mereka dihantar ke nursery oleh parents. Tanggungjawab menjaga anak² ini diletak sepenuhnya kpd penjaga.

    (Anak² tidak mendapat perhatian dan kasih sayang secukupnya dari parents).

    Apabila parents dh tua, mereka dihantar ke pusat jagaan oleh anak² yg dh besar ini. Tanggungjawab menjaga org² tua ini diletak sepenuhnya kpd penjaga.

    (Parents mendapat perhatian dan kasih sayang yg sama bnyk seperti yg diberi kpd anak²).

    Ironic? Karma? Coincidence?

    Just think about it...

    ReplyDelete
  2. haha...
    tak tau nak kata apa...
    tapi aku dah cakap aku punya point of view...:-)

    ReplyDelete