Saturday, September 24, 2011

antara tahu dan faham...

tajuk entry gua kali ni ala2 tajuk novel sikit... sengaja gua kasi tajuk macam tu, biar simbolik sikit... jangan sampai kena gelak dengan brader2 sudah laa... nanti susah pulak kalau gua nak daftar masuk dalam persatuan brader2 semalaysia... borang gua dah isi tu, cuma gua tunggu duit cukup untuk bayar yuran...

lu orang jangan tak tahu... masa sekolah menengah dulu, gua belajar kat sekolah sains... sekolah asrama penuh... lu jangan ingat gua sengkek tak abis sekolah pulak... tapi walaupun gua sekolah sains, gua takde laa dalam kategori cerdik sangat kat sekolah tu... kira tempat gua selalu kat kelas belakang2 la... kalau tak kelas e, mesti kelas f... kira ok laa tu, takdelaa sampai gua kena masuk kelas z...

masa sekolah dulu, satu pelajaran yang gua paling bengap ialah subjek kimia... entah kenapa, subjek kimia ni langsung taknak ngam dengan gua... gua belajar macamana pun, tahap bengap gua macam tu jugak... ada ke air campur dengan oksigen pun gua tak tahu jadi apa... jadual berkala jangan harap la gua nak hapal... gua cuma suka tgk dia punya kaler2 je... yang paling gua bangga, sepanjang tingkatan 4 dgn 5 gua tak pernah lulus subjek kimia ni... punya laa gua bengap... gua pun tak paham, apa yang subjek kimia ni anti sangat dengan gua... sampai masa spm je gua macam terrer sikit, dapat lulus walaupun tak kredit...

serius gua cakap, subjek kimia ni merosakkan slip pereksa gua... nak tunjuk kat tok penghulu masa nak sahkan sijil pun gua segan... tambah pulak dia tanya apa yang teruk sangat kimia tu... terus gua tanya dia, cuba laa tok tambah kalsium bikarbobat dengan mimosa pudica jadi apa... terus senyap tok penghulu tu... tau pun diri sendiri tu tak berapa cerdik jugak... lain kali sign je la, jgn banyak tanya...

tapi dulu masa sekolah kalau gua tak faham subjek kimia ni gua boleh tanya cikgu... sebengap2 gua, cikgu layan lagi kalau gua tanya... cikgu tu tak harap gua paham sendiri, apa lagi kalau menda yang gua tak tahu... gua ni bukannya jenis senang nak paham sangat... kalau dah tahu menda tu baru laa gua cuba paham... tapi cuba lu orang pikir, kalau menda yang gua tak tahu macamana gua nak paham... guna kepala einstein pun belum tentu boleh paham, apa lagi kalau guna kepala sharizat jalil...
TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment