Wednesday, September 21, 2011

buntu yang mengubankan...

beberapa minggu lepas, aku berada pada kedudukan paling bawah dari segi semangat... nak buat apa pun badan rasa lembik... bukan sikit2 punya lembik, lembik tahap aiskrim nestle letak atas bara... kerja aku takde lain, tidur celik mata, pahtu tidur balik... hari pertama ok la, syok... tapi kalau dah masuk 4 hari macam tu, badan jadi lemau... kalau nak makan dah tak payah cicah kopi o dah... org takde gigi pun rilek2 je boleh kunyah...

orang kata hidup ni kejap kat atas, kejap kat bawah... tapi ramai orang yang tak sedar bila masanya dia duk kat atas... sedar2 kita kat bawah... bila sedar lagi sekali pun, kita kat bawah jugak... jarang kita sedar masa kita kat atas... dan pada masa kita kat bawah ni, macam2 yang kita fikir... macam flashback yang terimbas... buntunya mengalahkan jalan buntu... nak hidup pun tak garang mana... nak bukak facebook pun jadi tak semangat, apa lagi nak check email... kepala duk sibuk pikir apa patut kita buat...

"aku rasa tak sudah duk macam ni..." pukul 3 hari ke-4, aku dah lenguh duk macam tu je... tidur terlepek gaya gitu, serupa orang takde tulang belakang... kalau ada yang datang melawat agaknya dia ingat aku sakit teruk... lastnya aku amik keputusan bangun, mandi dan syampu rambut...

**********************************

malam hari ke-4 tu aku lepak2 kat rumah... tengok tv, pusing kiri kanan, tengok cermin...

"apa celaka banyak sangat uban ni... sebab aku dah makin tua ke, ke sebab kepala serabut sangat..." baru aku sedar banyak urat2 uban yang timbul...


ahhh sudahh, nak buat apa ni...
TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

2 comments:

  1. Bersyukurlah.

    Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari datuknya berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

    لَا تَنْتِفُوا الشَّيْبَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَشِيبُ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ إِلَّا كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

    “Janganlah mencabut uban. Tidaklah seorang muslim yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, melainkan uban tersebut akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat nanti.” (H.R. Abu Daud dan An Nasa’i. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shagir mengatakan bahawa hadith ini sahih)

    Untuk dikongsi: http://mediasiber.com/uban-adalah-cahaya-bagi-seorang-mukmin/

    ReplyDelete