Tuesday, September 20, 2011

merdeka punya cerita...

aku buka mata... dalam keadaan masih mamai, aku tarik selimut mahu menyambung tidur... pagi yang dingin menambah enak mata yang terpejam...

"cepat bangun, bersiap cepat..." belum sempat sempat aku hanyut ke dalam lena, ayah mengejutkan aku...

dari semalam dia sudah berpesan, hari ini aku harus bangun awal... ada acara yang mahu dihadiri... aku segera bangun, lantas ke telaga yang letaknya tidak jauh dari tangga rumah...


***********************

"merdeka...merdeka...merdeka..." dari jauh aku dapat melihat tunku abdul rahman melaung kata keramat...

tangannya diacungkan ke atas, tanda semangat dan azam yang kuat... laungannya disambut oleh hadirin yang ramai... dari jauh aku dapat perhatikan ramainya orang yang hadir... semua hadir dengan wajah gembira... maklum saja, negara baru saja mencapai kemerdekaan... itulah yang selama ini kita perjuangkan, begitu kata tunku selaku perdana menteri pertama... aku turut sama menguntum senyum...

"akhirnya kita bebas dari pihak british..." ayah turut semangat...


***********************

hari ini aku keliru... setelah 54 tahun, ada profeser yang mengatakan malaysia tidak pernah dijajah... malah bekas perdana menteri ke-4 juga mengakuinya, katanya kita tak pernah dijajah, cuma ditadbir... mungkin mereka tidak tahu, aku sendiri yang menyaksikan pengumuman kemerdekaan itu... begitu bersemangat tunku melaungkannya...

tapi, tiba2 datang pada fikiran aku... selama 54 tahun merdeka, tiada satu pun drama atau filem yang aku lihat menunjukkan kita menentang british... secara dasarnya, kalau menuntut kemerdekaan, pasti kita menentang orang yangmenjajah kita... selama yang aku tahu, kita mendapat kemerdekaan daripada british... tapi tiada satu pun gambaran cerita kita menentang british... yang ada kita melawan jepun dan komunis...


************************

sekarang, aku yang berada di stadium itu pada tahun 1957 terasa sangat keliru... bagaimana agaknya anak dan cucu aku yang hidup selepas 1957... kasihan mereka, kehilangan sejarah negara sendiri...

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

4 comments:

  1. gua konpius...
    ada yg kita tak pernah kena jajah...
    so cemana nak merdeka...
    huhhh...

    ReplyDelete
  2. Penjajahan negara sekarang bkn fizikal.
    Teknologi dikuasai org luar. Budaya kita telah bercampur. Pakaian, hiburan, tuturkata kita telah bertukar.

    Merdeka kah kita?

    ReplyDelete
  3. gua pakai baju pagoda...
    kira kena jajah ke tak tu...
    kehhh...

    ReplyDelete