Tuesday, September 27, 2011

gua tunggu bas...

khamis lepas gua balik kampung... gua dah cerita sebelum ni... gua naik bas ari khamis kat johor, sampai kat tempat gua hari jumaat pagi... seksa dalam bas jangan cerita la... dengan brader belakang sembang macam duk kedai kopi, dengan absober bas lagi menyanyi... azab gua selama 9 jam... gua tidur2 tak tidur je... tidur nyenyak sangat pun tak boleh jugak, nanti ada la kutu yang rembat gua punya laptop...

sampai tempat gua pukul 6 pagi, gelap lagi... gua macam biasa la, turun bas ekspres mesti ramai wartawan yang tunggu... masing2 tanya nak ke mana... masing2 tak sabar nak angkatkan beg gua yang tak seberapa tu... kalau dapat angkat beg tu masuk dalam kereta dorang, dapat la rezeki sikit hari tu... tapi macam biasa, gua buat tak layan... gua buat sombong macam artis af tu... walaupun album takde, tapi lagak dan gaya dah macam kak pah yang banyak album tu... hampehh...

dah senyap wartawan gua lepak kat kerusi, sama macam dulu2 kerusinya... duduk sekejap gua naik tingkat atas, singgah surau sembahyang subuh dan doa sikit supaya gua cepat kahwin... surau pun sama macam dulu2... sejadah kotor, karpet hapak... surau hasil jagaan sebuah majlis bandaraya... sudah sembahyang gua cepat2 turun bawah, singgah toilet... toilet pun sama macam dulu... bayar 20 sen, paip bocor, cermin pecah, jamban sumbat... complete set, amat sesuai untuk sebuah bandaraya...

siap semua gua tunggu bas... selalunya pukul 7.15 ada sebuah bas pegi kampung gua... kalau dapat tangkap naik bas tu kira ok la... untung2 dapat tulis 'gua was here' kat kerusi bas... liquid paper gua standby dalam poket, jangan sampai kantoi...

7.15...


7.30...


7.45...


8.00...


8.15...


8.30...



truttt truttt... trutt truttt....

"hello..." adik gua jawab...

"weh, ambik gua kat stesen bas..." gua jawab suara dah nak meradang...


dekat sejam jugak baru adik gua sampai... dah dekat nak abis separuh novel ramlee awang murshid gua baca...

bila dekat, dalam sengih adik gua bagi sedas "tunggu bas mmg takde, mana ada bas pegi kampung kita sekarang..."

tanpa sedar, gua karate signboard no parking kat sebelah... lahanat, kalau lah gua tahu...


********************************************************************

sampai rumah gua terfikir... gua punya bandaraya bukan calang2 punya bandaraya... bukan adik2 punya bandaraya... ini bandaraya brader2... katanya bandaraya persisir air...

mungkin lepas ni gua boleh mintak bot masuk kampung gua... mintak bas jangan harap la nak dapat... pangkeh sungguhh...
LU MEMANG BRADER SEBAB BACA BLOG GUA

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ha ha ha . tak leh bla jawapan si adik . mana myvi bro ? he he . lama tak jengah sini . he he

    ReplyDelete
  3. bali skejap...
    gua sudaa tua laa mau drive...
    kehhh...

    ReplyDelete