Wednesday, May 4, 2011

ajak kena petir...


aku tgh bersenang lenang kat warung ptg tu, tgh minum kopi tarik dengan roti kosong... ajak kat depan aku cuma minum teh o... air orang tua bagi aku... sambil rancak berbual, ajak cerita pasal lembu dia... punya laa tak kena topik... tgh makan cerita pasal lembu... pangkeh sungguh... tgh sembang telefon berbunyi...

"hello, sape ni..." aku tanya garang... nombor tak naik nama... mana la tau kot org bank telepon... tapi rasanya org bank pun takdelaa rajin sgt sampai nak call time2 dekat pukul 6 ni...

"akam..." jawab suara belah sana...

ni yang aku tak gemar nii... suka sangat tukar no telefon... si akam ni kdg2 tukar no telefon lagi cepat dari tukar baju... mentang2 starter pack skrg dah murah sgt... aku rasa elok juga starter pack mahal macam dulu... 2-3 ratus sebijik, baru laa org tak selalu tukar no macam si akam ni...

"apa hal..." aku tanya sambil kunyah2 roti canai... lalat yang hinggap kat gelas air aku kuis2... bila degil taknak blahh, aku jentik dengan daya tujah yang paling laju... terpelanting lalat tu masuk dalam mulut katak yang tgh duk tunggu kat bawah meja sebelah... katak tu angkat tangan tanda terima kasih...

"main futsal, pukul 6..." barua sungguh... pukul 6 nak main, skrg baru bagitau... pangkeh...

"ok..." sebagai jurubola sejati, aku tetap bagi persetujuan... aku cepat2 makan, sambil sound ajak suh minum cepat... aku ajak dia main skali...

"aku belum smayang asar..." kata ajak...

ni lagi satu, semayang di lambat2kan... buatnya tak sempat semayang, mati dulu camana... takkan nak jawab tak sempat semayang sbb gi minum sok2 dalam kubur...

"takpe, aku anta ko balik umah... ko smayang dulu, barang bola semua dah ada dalam kete..." aku tenangkan ajak yang dah mula gelabah... takut jugak dia tertinggal semayang yee...

sampai kat umah ajak, aku terus salin baju dalam kete... blm sempat siap, ajak dah muncul kat muka pintu sambil sengih2, dah pakai kasut futsal... ada air meleleh kat dahi dia...

"kata nak semayang dulu...?" aku tanya dia... pelik juga, sekejap sangat... baca alif ba ta pun lagi lama rasanya...

"takpe, aku semaynag 2 rakaat dulu... nanti balik aku sambung lagi 2..." jawab ajak selamba... aku terkelu, sengih tidak menangis pun tidak...


....
...
..
.


malam tu akam telefon aku lagi... dia cakap ajak dah mati... aku terkejut bukan main... tersentap segala urat... bila aku tanya akam kata ajak kena sambar petir masa balik dari pasar malam...

aku lega... nasib baik dia tak kena masa dalam kereta aku smalam...

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

2 comments: