Wednesday, May 18, 2011

pertanian adalah pertanian...

selepas bersiap2 lebih kurang, aku hidupkan enjin kereta... enjin mesti mau bagi panas, baru perjalanan mantap... lagipun cepat sikit minyak abis, boleh isi lagi... kesian kerajaan, dah laa tanggung subsidi minyak dengan duit mak pak dorg... kalau beli minyak banyak sikit, tak laa dorg susah sangat...

agak2 panas tu dah sedang2 sedap, aku keluar... azamnya cuma satu, tuju ke pasar pagi... dah lama dah cita2 nak pegi pasar ni, tapi asyik tak jadi... silap mata laaa, asal pagi je payah nak bukak... time2 tengah malam senang pulak nak berjaga... dah aku terpaksa layan tv, sampai kadang2 tv yang tgk aku...

kebetulan pula aku cuti hari tu... jadi, boleh laa berlama2 sikit, mengusha2 apa yang patut... ada laa tujuan tu, bukan berjalan saja2... bila dah hampir dengan pasar, kiri kanan kereta dah penuh... macam2 jenis kereta ada... dari yang kecik, hinggalaa yang besar2...

aku rasa tak patut.... aku rasa kerajaan patut hadkan, org yang pakai kereta besar tak boleh beli barang kat pasar... dorg patut beli kat pasaraya, sesuai dengan kemampuan dorang... pasar2 ni tempat org yang tak bape mampu... yang mampu2 ni elok pegi jauh2, beli tempat yang mahal sikit... boleh juga bantu negara jadi negara berpendapatan tinggi... sudahlaa parking space punya besar dorang guna... tak patut betul, mentang2 parking free...

aku pusing sekali, masuk tempat parking yang sah... banyak lagi parking rupanya... aku cari parking yang paling sedap... aku suka parking kat tempat sah ni, tak menyusahkan org, wpun aku kena jalan agak jauh... tak macam sesetengah org, kalau boleh kereta tu nak parking dalam poket... punya laa malas berjalan...

aku masuk parking dengan laju... mencicit2 tayar kereta, mahir laa katakan... keluar, aku lock pakai alarm... ooo, tak mahunye... sudah abis bateri... lock pakai kunci aje laa... punya laa ramai org kat pasar... miskin kaya hina pape kedana berlagak pendek panjang sombong semua ada... complete set... aku kategori mana...?? aku kategori nak beli barang...:-)

masa lalu kat kedai buah, sibuk org kedai tu panggil suruh beli... siap blh test rasa lagi... kebanyakan yang jual buah mangga... udah kalau semua panggil, mana satu yang aku nak pegi...

"pegi semua kedai, boleh rasa banyak sikit..." tiba2 aku dengar suara berbisik... aku harap tu bukan setan...

"rasa dik..." offer brader yang agak besar tu... makan buah pun boleh besar ke...

aku singgah, rasa dan puiii... tak manis...

"takpe laa bang, lain kali je..." dengan muka kelat, brader tu angguk, sambil aku berlalu pegi kedai lain...

puiii, sama jugak... tak brape manis... tak menepati spesifikasi manis aku secara jasmani dan rohani... tak cukup sifat manis kalau kaji dari segi fizik...

tiba2 aku dapat satu idea...


....
...
..
.


dah 3 kali aku pusing pasar tuu... aku tak tahu nak buat ke tak idea aku tuu... nampak macam bernas... matahari makin tinggi, panas semakin membahang... belakang baju pun dah basah dek keringat... last2 aku singgah kat satu kedai yang aku dah usha 2-3 kali... pelanggan lain takde kat situ...

"ada 2 jenis, apa jenis lu mau..." apek tu tanya aku balik lepas aku tanya dia...

"apa jenis ada..." aku tanya untuk kepastian...

"ada jenis gajah, satu lagi jenis baik punya... selalu org beli, 1 tahun sudah ada hasil..." sungguh2 apek tu bagi penerangan... bini dia kat sebelah sengih, macam mintak siku...

"harga berapa..." kali ni soalan aku mantap... mmg iras2 macam org nak beli...

"ini 8 ringgit, yang ini 6 ringgit...."

"ok, kasi angkat dua2..." mmg last2 aku beli, dua2 sekali... biar org lain cemburu dengan kemampuan aku mengangkat kedua2 tuu...



aku berjalan menuju ke kereta dengan senyum meleret... aku dapat apa yang aku nak... sambil tangan kanan duk pegang kebab, tangan kiri pulak lenguh duk bimbit pokok mangga...

yesss, aku akan tanam sendiri pokok mangga... aku akan pastikan hasilnya manis... aku rasa aku nak baja pokok ni dengan gula... lepas tu aku siram guna air tebu... mesti buah dia nanti manis... geliga kan idea aku...:-)

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment