Friday, May 20, 2011

balik kampung - satu ulasan panjang...

ok... aku sekarang sudah selamat sampai ke kampung... best jugak sebenarnya balik kampung ni... menghirup udara kampung, walau semakin tercemar, masih lagi mengasyikkan... kononnya nak gerak awal laa... bajet pukul 8 dah boleh gerak dari sana... tapi macam biasa laa, tido yang agak tepu membuatkan aku lambat terjaga, dalam pukul 9 pagi...kira ok laa tuu, tido pun dah pukul berapa kan... sementelah lagi belasah main futsal sampai kul 2 pagi... jadi badan pun letih yang amat... bila letih tu cam biasala, bermalas2, dekat kul 10 baru mandi...nasib laa barang semua dah packing, tinggal masukkan dalam kereta je... tu pun aku lambat2 je, bikin dengan penuh ketenangan...


antara barang yang aku bawak balik ni lah dia... pokok mangga dua bijik yang aku beli kat pasar aritu dengan raket 3 ulas, saja nak bagi hadiah kat anak2 buah aku kat kampung... biar mereka tambah sayang kat pakcik dia yang sorang nii... ni bukan rasuah ni, tapi komisen...:-)
setel semua, aku pun keluarlaa... letrik semua dah off, rumah dah kunci, jalanlaa, ape lagi... tapi opsss, nak jalan jauh kan... sarap tu mesti... kalau perut mintak makan tgh jalan nanti camana... nak singgah tepi2 jalan ni risau pulak, takut terkena kedai bunian... nanti sedar2 esok pagi dah tertidur kat umbi pisang... naya tuu..."ane, bagi maggi goreng dengan telur goreng, nes o suam satu..." belum sempat duduk aku dah order...aku pegi kedai mamak biasa laa, nasib tak ramai org... jadi tak laa lama sangat membunuh masa kat situ... tak lama ade sorg brader ane tu anta order aku, sengih2 macam nak mintak kepala lutut... nak dibagi takut lambat plak balik kampung...


nampak tuu... mintak maggi dengan telur, tapi dapat ayam percuma... itu pasal aku sayang dengan mamak kat sini... kecuali bau badan yang haprak, yang lain2 tu boleh laa kautim2... sarapan lebih kurang, kenyang perut suka hati... suka, suka jugak, tak start kereta mana nak bleh gerak kan... tapi sebelum betul2 punya gerak aku lupa 1 benda, bekal... tu nips dengan air tu aku beli masa dah kat segamat... kat segamat ni mamat2 dia semua segar... segar mat... haha... sebab tu aku beli ali cafe dengan redbull, supaya aku pun segar macam mamat2 kat situ...


sebelum jalan tadi aku singgah kat petronas ayer hitam sebenarnya... beli top up... celcom punya tinggal 3 inggit je lagi... kena laa isi kan, nanti kot2 jadi papehal sng nak contact sape2... yang penting kredit mesti ada, walaupun nanti line belum tentu ada... tapi ni laa halnya dengan stesen minyak kat malaysia ni... banyak sangat aku jumpa macam ni... pamnye tak penah nak elok... asyik rosak, wayar ilang, kdg2 dengan tiang2 pun takde... aku rasa sia2 laa abiskan duit buat iklan keselamatan jalanraya... check brek, check angin dan sebagainya... puiiii, kalau dah check takde angin nak isi camana kalau gini gayanya rupa pam... ni kat petronas nii, stesen minyak malaysia punya... apa, tak sokong iklan negara sendiri ke... nak kena buang daerah ke uganda...?? nakk...??


satu lagi yang aku malasnya bila jalan jauh ni ialah sikap drebar kita nii... suka sangat nak monopoli jalan... suka sangat duk tengah2, walaupun dia bawak kereta tahap siput babi pun boleh potong sambil wili... dah tahu lembab, cuba laa ke tepi sikit, bagi laluan kat org lain, bukan kau rugi apa pun... kalau kat tepi tu tanah merah tahan laa jugak... ni ada laluan kat tepi tu, muat sebijik kereta, ko nak jugak duduk kat tgh2... time org tak boleh potong bawak slow, time org ada peluang nak potong ko lajukan kereta... macam lahanat punya perangai... ini laa antara punca kemalangan, malah mungkin yang terbesar... bawak kereta slow, halang org motong, perangan cam celaka...


dalam kita duk syok nak balik cuti nii, ada yang tgh duk sibuk buat keje... bab yang ni aku respek... payah wooo keje buat jalan ni... yang buat jalan tuu aku jumpa sebelum sampai muadzam... errr, aku tak penah laa keje buat jalan... tapi boleh bayang laa keje macam tuu... panas atas bawah, mau berpeluh kelangkang... bergenang agaknya, letak ikan pun boleh idup... dah laa keje tu kat tengan hutan... org jual sirap ais pun takde... tapi yang tak sedapnya dorg sodok jalan tu panjang sangat, buat laa sikit2, baru tak jauh sangat kereta menunggu... takkan tak reti, kan korang bukak satu lorong je, kena gilir...

lagi satu, buat jalan tu tolong laa pakai tangan... jangan buat pakai kaki macam jalan dari yong peng ke segamat... jalan macam lahanat... naik kereta dah rasa macam naik kuda... terlompat2, tersentap2... bangang, buat laa jalan betul2... yang heran kat area tenang tuu pun jalan macam batas tebu... bukan ke masa pilihanraya itu hari janji semua baru... janji ahli politik, rakyat makin perit, dia makin buncit... jalan jerangau-jabor pun sama... dah buat elok2, pastu pegi kuis2 dengan kaki buat apa... jadi tak elok laa... lain kali nak buat jalan, buat pakai tangan, buat pakai otak...

yang gamba lagi satu tu dah sampai gambang dah tuu... panas jugak, tapi gitu le kita skrg... ada menda nak tarah, tarah... elok2 hijau tepi jalan, dah jadi rata... yang penting masyuk, alam binasa takpe... bukan hak kita, hak Tuhan... esok2 dapat bencana salahkan longkang kecik, salahkan perancangan tak betul... salahkan batang idung sendiri laa, tamak sangat tu kenapa... dah laa dalam perjalanan tu aku nampak dekat 30 lori bawak balak... mana balak dia sudah curi tak tau laa... ada roadblock jpj kat depan tau pulak berenti, bersusun tepi jalan... bangang, kan ke nyusahkan org tuu... jalan je laa, kena saman apa ada hal, suh bos ko bayar... takyah nak kesian sangat laa kat bos ko, dia kaya tahap boleh belanja paris hilton kat pub lagi tu... siap boleh bayar duit rasuah lagii utk curik itu balak...


kat muadzam ni tak singgah pun, saja je amik gambar... test skill, ambik gambar sambil memandu... aku rasa lagi bahaya dari jurukamera national geografi ambik gamba singa dari jauh... dengan jurufoto perkahwinan tuu mmg dia cicir jauh laa... tak mencabar langsung... jurufoto kenangan malam pertama pun lagi mencabar laa dari jurufoto kawin nii...
sampai muadzam aku naik hiway kat plaza tol gampang ni... yee, mmg gampang laa kalau kat hiway... gampang sbb kena keluarkan duit... dan gampang amat sehh, jalannya luas gituu... ngak banyak motokar juga yaa...


macam selalu2, aku lalu jalan jerangau-jabor... jabor ye, jangan salah baca jadi jubor saifool plakkk... err, maaf... dia berwibawa, sebagaimana yang tuan hakim cakap...

dan macam selalu jugak, aku akan makan kat kedai pokhim ni... ntah, aku pun tak kenal dia sape... tapi tgk laa tuu ayamnya, besar amat... ambik je sbb nampak menarik... bila makan rasa macam ayam jugak... tapi betulla, makan kat kg sndiri rasa best laa... teh ais pun rasa lain... terasa btl dia punya terengganu je... bila rasa seteguk je, terus teringat minum teh ais masa skolah menengah dulu... tak berubah rasa dia...

yang gamba kerusi tu takdelaa apa sangat... cuma aku menarik tertarik je sebab binaan tu dari tayar... bukan kecik anak punya tayar... kurang2 tayar lori tu agaknya... tapi aku tak tau laa apa rasa bila duduk... malas aku nak test... dah laa tgh panas, buatnya lekat garis itam kat seluar nanti tak naya... tgh2 duk syok makan pulak tiba2 kucing tu tegur aku...

"mitok gok ayang siket, ambe lapo perut ning..." terperanjat besar rosmah aku bila dia tegur...

cilakak, cakap terengganu rupanya kucing nii... tapi aku buat tak layan, terus makan dengan muka sombong... sampai ke sudah aku buat tak paham je bila dia mintak... konon2 aku org kl laa, tu yang tak paham dia cakap terengganu... tapi time aku cuci tangan, dia senyap2 baik atas meja curik tulang ayam tu... tak baik btl... jadi kucing pun nak mencuri, kalau jadi org tak tau laa camana hidup dia tuu...


dah sampai ajil nii kira dekat laa nii... kira dah macam kampung halaman sndiri laa nii... tapi kewajipan kena jugak tunai... dah laa tadi tak gi semayang jumaat... musafir laa katakan... tapi semayang tetap wajib... tu yang buat jamak kat sini... kalau tak semayang tu bukan musafir lagi dah... tu dah kira macam mu kafir dah tuu....tapi tu laa dia, time bukan waktu solat gi kunci... masid ni eloknya sentiasa dibuka, untuk kemudahan... lagipun masjid ni bukan untuk solat je... semua menda boleh buat... pusat ibadah, pusat ekonomi, pusat pendidikan dan macam2 pusat lagi... tapi nak salahkan ajk puntak boleh jugak... ajk pun kena pegi keja, tak boleh jaga masjid sepanjang masa... sudahnya bila takde org jaga, masjid jadi pusat lepak, pusat curi duit tabung, pusat isap dadah dan macam2 lagi... tak patut btl dorang nii... rumah Tuhan tuu, buat main2 pulak... iman letak kat buku lali... bila org tua marah kata org tua jahat, tapi perangai macam firaun...


alhamdulillah... selamat dah sampai kampung... eh silap... aku sampai bandaraya dulu sebenarnya... bandaraya, wa cakap lu... bandaraya korok kering mung... bandar rupa zaman penjajah ada hati nak jadi bandaraya... shopping cmplex pun takde, wayang jauh skali... habaq mai bandaraya kut celah mana... celoh kekang tok mung...?? banganggg...

100meter ke depan signboard tu sampai laa rumah aku... kampung kesom... cute kan nama... haha... ye betul, nama sempena daun kesom tu... yang dorg buat masak tuu... yang kalau takde daun ni masak jadi tak sedap tuu... lain laa kalau mmg tak pandai masak, ada daun ni selori pun blm tentu sedap... dulu ada banyak pokok kesom tu kat kg aku, skrg carik kat kedai runcit pun blm tentu ada... lahir dan besar di sini, tapi dewasa dan berpengalaman di tempat lain...

sungguh pun 100 meter je lagi aku nak sampai umah, aku tak terus balik umah... ada tempat lain yang aku nak pegi dulu... lama dah tak pegi tempat ni... mana aku pegi...??


ye, aku lajak ke depan, singgah kubur arwah bapa aku... mmg niat dari awal aku nak singgah sini dulu... dah berumput dah kubur arwah, dulu aku tinggal merah lagi tanahnya... aku singgah, bacakan alfatihah dan yaasin di kubur arwah... oh ye, hari ni genap 100 hari arwah meninggal... semoga dia tenang di sana... semoga Tuhan merahmatinya dan menempatkan dia bersama orang2 yang disayangiNya... al-fatihah untuk arwah... aminn...

*klik kat gamba ye utk nak nampak besar... jgn cuba2 nak jadi kurang cerdik, korang bukan menteri...:-)
TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment