Monday, May 16, 2011

selamat hari guru...

"cikgu belum sampai perak nanti saya dah pos surat..." aku kata dengan semangat waja... lebih keras dari kereta waja yang ada kat jalan tu...

masa tu aku darjah 5... cikgu praktikal kat sekolah aku baru nak abis ngajar kat situ... nak balik semula ke maktab... cikgu tu asal dari perak, jadi aku tau dah mesti takkan jumpa balik dah...

sudahnya usah kata surat, kad pun tak penah aku hantar... sebabnya aku tak pandai beli stem... lagipun pejabat pos jauh sangat... mau bergenang kelangkang kalau pergi kayuh basikal... ni semua salah kerajaan... kalau dia buat pejabat pos kat kg aku kan senang...

.....
....
...
..
.


"turun.... semua turun ke sini..." tiba2 warden menjerit keras dan lantang... kawan2 aku yang ketawa mengekek tadi terus terdiam... masing2 berterabur turun ke bawah... jam sudah pukul 12.30 malam...

sampai kat bawah, warden tunjuk muka bengis... aku rasa kalau dia naik kapal terbang, mesti kena syak dia pengganas... kat tangan ada sebilah parang...

"ah sudahh..." kata2 bermain dalam kepala aku... aku rasa malam ni ada yang kena libas dengan parang...

aku dah kata jgn buat, tapi dorang degil... ada ke pegi telefon radio muzik sampaikan ucapan untuk tunang tersayang... baru form 5, sunat pun blm betul2 baik... dah gatal buat ucapan untuk tunang... tu yang kawan2 ketawa mengekek tu... nasib takde yang berguling jatuh ke tingkat bawah...

warden pun satu, takkan ketawa pun salah... takkan laa ketawa kena mintak permit... nak spm, kena enjoy sikit laa...

sudahnya nasib kami semua baik... takde yang kena libas... kena nasihat je... kalau tak ada laa yang pegi spm badan putus 2...


.....
....
...
..
.

"puan, nama saya takde pun..." aku bantah, tak puas hati...

"tadi kan nama awak dah dipanggil..." selamba lecturer tu jawab... muka ada sikit2 nyekit...

"tapi saya keluar kejap, pergi toilet..." aku cuba bagi sebab...

"masa panggil nama awak takde, kira tak datang laa..." selamba... dia tutup kertas kedatangan, sambung ngajar...

"celaka, datang tak datang sama je..." aku tak puas hati, tapi aku komplen kat kawan sebelah je... dengan muka bengkek aku join jugak kelas sampai habis...

mentang2 dia lecturer law, buat undang2 macam dalam mahkamah pulak... hampeh betul...


*****
****
***
**
*


sempena hari guru pada hari ini, aku ingin sekali mengucapkan selamat hari guru kepada semua guru seluruh malaysia... terutama yang pernah mengajar aku di sk kesom, sm sains dungun dan di utm... sesungguhnya, walau siapa pun aku pada masa ini, jasa kalian sangat berharga... tak mungkin dapat aku balas walau aku merayakan hari guru 1000 tahun lagi... juga terima kasih kepada ibu dan arwah bapa kerana sudi menjadi guru pertama saya...

rayakanlah hari guru sebesar2nya... malah aku rasa hari guru sepatutnya disambut lebih besar berbanding hari merdeka... sbb, ingat kalau takde cikgu kita boleh merdeka ke... cikgu laa yang mengajar org2 dulu tu tuntut kemerdekaan...:-)

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment