Monday, May 2, 2011

nostalgia 88' - belah jari...

balik dari sekolah aku dengan pantas salin baju... bila dah salin baju, aku dengan mantap berjalan ke dapur... apa2 hal makan dulu... nanti nak buat apa2 senang, perut dah penuh... bila bukak tudung saji, ada ikan goreng je... waktu tu kira mewah laa tu dapat makan ikan goreng... yang tak sedapnya semua ikan tu dah kena pancung... semua takde kepala... aku tau dah, kalau tak adik, mesti abang aku tuu... time2 tu suka sangat mamah kepala ikan... ratah gitu2, paling syok bila sapai masa sedut otak ikan tu... aku pun sama macam tu jugak... skrg pikir2 balik rasa macam kanibal pulak...

darjah 3 takde sekolah petang lagi... biasanya skolah ptg blaja agama, darjah 4 baru ada... sbb takde kelas, takde buat apa laa.. meleweh2 kat rumah je laa... bila ptg sikit, aku ke sawah... time tu padi tengah menguning, musim menuai... walaupun sawah yang mak bapak aku usahakan tak berapa besar, cukup laa utk tampung nasik utk kitorang anak beranak...

"mak, sabit mana...?" aku tanya mak aku yang tgh duk rehat kat batas padi...

"nak buat apa...?" aihhh, org tanya dia, dia tanya kita balik...

heran pun ada... musim menuai, aku tanya pasal sabit... nak buat apa lagi, nak menuai laa... takkan nak gi cantas kepala kerbau...

"nak sabit padi laa..." aku jawab sopan... aku taknak jadi batu...:-)

"ada kat danga nuu..." mak aku tunjuk tempat rehat kat tepi sawah tuu... dengan pantas aku berlari gi ambik...

bila dah ada sabit kat tangan, semangat nak menyabit pun meningkat... masa berjalan tu aku cantas2 angin, sekadar menguji kepantasan tangan... masih mantap...

"kalau nak buat, buat yang tgh tu sikit..." mak aku sound... alaa, kalau dah mantap sabit kat mana pun ok...

dengan selipar jepun, aku berjalan ke tengah sawah... dah banyak jugak tempat yang di tuai... tak lama lagi habislaa tuu... bila dah abis bolehlaa buat operasi cari ikan puyu pulak kat lopak2 air dalam sawah tuu... takpun ikan haruan pun mungkin ada... biasanya kalau ikan haruan aku ambik yang suka makan anak sndiri je, lepas tu dera...:-)

tak lama lepas tu aku dah mula menuai... secekak demi secekak... sbb tangan masih kecik masa tuu, kadang2 satu perdu padi tuu 2 kali cantas... ok laa, ringan jugak beban mak aku... kat atas batas padi, mak aku masih relax... bapak aku pun ada sama... ada lagi sorang pakcik yang baru sampai, tgh sembang2 dengan mak bapak aku... aku bajet mesti pakcik tuu tgh puji2 aku ni rajin...

aku pulak masih rancak duk sabit padi... sekali sekala aku bdiri tegak... lenguh jugak buat keje menunduk ni... tapi aku steady... semangat kena mantap... mak bapak aku yang tua boleh buat, takkan aku yang hampir remaja tak boleh... makin lama aku makin laju menyabit... cepat buat cepat habis...

tiba2 aku rasa tangan aku pedih... lain macam nii, bukan miang padi... aku berenti kejap... tgk jari tangan aku yang pedih... dan dengan serta merta semangat serta kemantapan aku musnah...

aku meraung sekuat hati... menangis macam macam org kena histeria... dan2 tu jugak aku berlari sepantas usain bolt ke tempat mak bapak aku tgh sembang... selipar jepun pun tertanggal, tertinggal kat tgh sawah...punya laa laju lari, selipar pun tak dapat nak kejar... mak aku tercengang, bapak aku pandang aku dengan muka pelik... pakcik tu rilex je...

sampai kat tmpat dorang, aku tunjuk tangan kiri aku... darah berlumuran... banyak gila darah keluar... kalau berterusan mau mati kering aku... tak cukup batang padi, jari kelingking aku yang aku sabit... aku menangis tak berenti... tobat rasa tak mantap masa tuu... nasib baik takde awek keliling...

pakcik tu rilex lagi, dia ambik 1 daun, dia masuk mulut kunyah... aku terus konpius samada pakcik tu org atau kambing... lepas kunyah sampai lumat, dia keluarkan, lekatkan kat jari aku yang macam dah terbelah tu... gaya nak putus pun ada dah... dan lepas letak tu, secara automatik darah berenti mengalir... skrg aku lagi konpius... samada pakcik tu orang, kambing atau doktor... lepas dah berenti mak aku bawak balik umah... takde ke klinik, takde ke hospital, takde jahit, balut je dengan kain buruk... last2 baik sndiri, tapi ambik masa yang sgt lama...

lepas2 dari tu aku insaf... kalau nak sabit padi takyah laa mantap2 sgt, biasa2 je cukup...:-)


sawah tempat aku potong jari dulu dah jadi rupa ini... sayu pun ada bila tgk, dah takde rupa sawah... pembangunan laa katakann...


sampai skrg jari kelingking tgn kiri aku masih cacat, dengan kuku2 pun cacat smpai skrg... seumur hidupla jari aku mcm ni, tapi nak claim subsidi oku tak lepas... kerajaan kita kedekut sangat, semua subsidi kalau boleh dorang nak tarik...

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment