Tuesday, April 26, 2011

25/04/2011 - sebuah perjalanan...

bangun tido pukul 9 pagi... tersasar dari waktu perancangan asal... gini lah jadinya kalau tido balik lepas subuh...lewat sikit takpe, yang penting perjalanan kena mula... langkah pertama bangun, mandi dan bersiap lebih kurang... lepas dah siap, aku keluar, parking kete kat tempat keje, jalan kaki ke jalan besar gi tunggu bas...

"pegi bandar brape bang..." aku tanye drebar bas tu... maklum laa, keje2 naik bas ni dah lama aku tak buat...

"2.50..." kate brader drebar tuu... nasib baik aku dah ready duit syiling awal2... tau dahh, kalau naik bas tabung, tak sediakan syiling jawabnya terbayar lebih laa... tu kalau letak 3 inggit jgn harap dapat balance balik tuu... telan duit je kejenya...



lama sangat dah aku tak buat keje naik bas nii... yang bagusnya skrg ada banyak cmpany yang provide bas kat sini... bila dah bersaing tuu, penawaran jadi baguslaa kan... jadinya bas yang aku naik ni kira cantik laa... sempurna ekon dan smpurna kerusinya... tak macam dulu, basnya uzur bukan main lagi, sekali pandang nampak mcm nak roboh... kerusinya pulak compang camping dah rupa baju peminta sedekah... kadang2 terduduk atas span yang basah... dah nampak macam kencing dalam sluar je... ekon pulak jgn cerita laa, guna angin asli je... kadang2 bila sampai bandar dah tebal muka, hasil pengumpulan debu sepanjang jalan...



yang bagusnya bila naik bas ni kita tak payah ssh2 tgk jalan... drebar dah ada... jadi mata boleh la melilau ke kiri kanan jalan... banyak jugak aku terperasan kedai2 yang tak penah aku prasan sblm ni... lagi satu boleh nampak dengan jelas divider yang dah makan tahun pun tak siap2... tapi tak siap takpe lahh, janji kroni boleh dapat duit... banganggg...

sampai bandar atau lebih tepat lagi stesyen bas, aku terus tuju ke kaunter transnasional... beli tiket bas ekspres pulak... bas ekspres takde laa uzur kan, mesti mantap tuu...

"tiket seremban ada lagi bang..." belum sampai kaunter aku dah tanya dah...

"bila..." brader kaunter tanya, tangan duk sibuk pegang henset...

"arini punya..." kalau blh masa tu jugak aku nak ada bas...

"ada, kul 10.30..." brader kompem dgn aku ada bas...

"boleh la 1... bas dah sampai blom..." takut jugak kot2 tertinggal bas lagi...

"blom..." jawab brader tu.. aku jeling jam kat blakang dia... 10.35... gitu lah janji syarikat bas... tak pernahnya nak tepat... kalau duit insurans lindungan mesra selalu tu tak pulak dia lupa nak kutip...

aku rileks, marah pun tak guna... dah jadi kebiasaan bagi dorang... aku penah tunggu bas dtg 2 jam lambat... tak ke haru, dah laa masa tu tunggu sbb nak balik raya... ingat kena tipu dah, mau meleleh airmata kalau kena beraya kat tmpat org...



tak lama tunggu, bas pun sampai... tak sempat beli air pon... jadi dorg mungkir sikit2 je laa... bukan lama sangat bas dia nak sampai... tapi kesian, ada 4 orang penumpang je... balik modal ke ni... tapi sebagai pengguna, kita boleh cakap peduli apa aku je laa... lagipun tambang bas bukan murah... jalan je aku bukak novel yang aku bawak... konon nak baca laa tu, tak buang masa... tapi abis 2 muka baca, aku tutup balik... tido sampai seremban... dan mmg ternyata, tido lagi sredap dari baca buku... yang hairannya, sampai seremban ramai pulak dalam bas... adala dalam 10 org kot... mana dia kutip...??? aku syak dia berenti muar amik org... haram aku tak sedar pon...

"bang, stesen komuter kat mana..." aku tanya brader drebar tu sebelum turun... nasib baik dalam mamai2 tu aku teringat nak tanya...

aku bukan tak tahu sebenarnya, cuma nak kompemkan je... dulu dah penah naik komuter dari seremban, tapi sebelum tu melilau laa aku cari stesennya tuu... tapi skarang dah senang... dah ada laluan pejalan kaki kat bawah jalan, terus ke stesen komuter... risiko kena langgar pun takde, cuma ada risiko kena rompak laa... laluan tu agak sunyi aku rasa, maybe sbb hari org keje... tu yg lagi risau tuu... buatnya perompak keje aritu, tak ke naya aku...



"kak, stesen yang dekat dgn ukm stesen ape...?" aku tanya akak yang jaga kaunter...

"stesen ukm laa..." sengih2 akak tu jawab...

hallamak aiii, nampak sangat kampungnye aku... ye laa, aku nak kompemkan... lagi pun kalau malu bertanya sesat jalan... lama wehh, tak naik menatang ni, last naik tahun 2004 kot... pape pun aku berjaya gak dapat sekeping tiket... 4.20, mahal tuu... lagi mahal drpd tiket bas pagi tadi... padahal tmpat duduk bas brape je... yang ni banyak tmpat duduk pun mahal jgk ke... patut boleh kurang lagi tu...



sambil menunggu komuter yang lambat, aku duk perati sekeliling... kawasan ni sama macam dulu... panas, kurang tmpat duduk, ada jugak kotoran2 walaupun aku tgk berlambak org yang pakai baju pekerja... tgh tunggu2 tu ada pengumuman, aku tak ambik pot sgt... tapi tiba2 semua org bergerak... oooo, kena pindah platform rupanya... nasib baik ada ramai, kalau aku sorg msti aku duk tunggu je kat platform tuu... tak lama tunggu, komuter pon sampai... nasib baik aku tak masuk je pintu yang terbuka kat depan aku... lady's coach rupanya... nasib baik terbaca... kalau main redah je maunya aku jadi perhatian kat dalam tu nanti... kalau jadi mcm tu, lagi skali nampak sgtlaa kampungnya nanti...

sepanjang jalan aku duk tgk je interior design komuter tuu... berubah dah dari dulu, tapi tak la selawa mana... ada tanda amaran, ada break glass yg dah pecah, tmpat duduk smpit, ada pulak tampal jokes kat dalam tuu... yang sedihnya, kalau nak tampal, tampal la betul2... ini terkopak dah, punye laa huduh kalau nampak...dari baca jokes tu baik la tgk keliling... boleh jugak tgk rumah2 daif kat tepi landasan tu... tiada miskin tegar, kata kerajaan... iye ke, kata aku pulak...



tak lama dalam komuter, aku sampai kat tmpat tuju... turun, berjalan aku rasa pelik... dah tak payah slot tiket dah... tadi masa nak naik tak payah slot jgk... jadi rugi je laa aku beli tiket... takde sape check, boleh kluar masuk dengan bebas ke landasan... tak silap aku dulu sblm naik dan selepas turun, tiket kena slot kan ke dlm mesin, baru pagar terbuka, baru lepas masuk atau kluar... owhh, ni style baru kot... style malas nak selenggara mesin... aku tgk mesin ada je, tapi dia bukak laluan tepi... aku tgk mamat sorg depan aku masukkan tiket salam kotak air mineral, aku ikut laa... mmg dorg sediakan kot kotak tu, kalau aku simpan tiket tu pon takpe kan...

stesen ukm pun masih mcm dulu, panas, takde tmpat duduk dan sistem parking yang paling bangang aku pnh jumpa kat mana2 stesen komuter atau lrt... parking dah laa sempit yang amat, dengan moto yang banyak lagi... dah tu ada pulak kereta yang memandai2 parking kat atas tu jugak... bengong sungguh... aku rasa eloklaa kereta tu tak payah bagi naik, suh parking kat bawah je... moto saje pun dah cukup menyesakkan dah, jangan laa tambah dengan kereta lagi... kok ye pun pegawai tinggi, jalan kaki laa sikit... kaki tu Tuhan bagi utk guna, bukan simpan dalam frame...

sambil tunggu dia datang ambik, aku duk tgk sekeliling... mmg sama mcm dulu, kecuali kat bawah nun... lain dah, takde gerai makan dah... dulu aku rasa bersusun kedai makan kat situ... ni nak minum air sambil menunggu pun tak bleh dahh... yang ada org jual pisang goreng... berjalan jauh macam ni, mana la lalu tekak nak makan pisang goreng... kurang2 nasik... bila dia sampai, terus ajak gi makan nasik... kedai azura katanye... tmpat dia slalu makan laa tuu... tapi ok jugak, makanannya sedap laa jugak... kira ok laa tu, pegi pukul 3 lebih makanan sedap lagi... kebanyakan kedai kalau pegi pukul 3, lauk pun dah rasa mcm makanan kucing... kalau sua kat kucing pun aku rasa pucat lesi kucing tuu...

makan lebih kurang, sembang lebih kurang, dah kenyang aku antar dia balik... tgh bawak tu moto pulak rasa tak sedap... pecut ke blow... pecut je blow... terus aku singgah kedai moto...

"bang, moto sesak napas laa..." berkerut aku tgk dahi abg india tuu...

sebenarnya aku tak reti nak cakap camana, aku suh dia test, baru laaa dia tau... setting angin salah rupanya... patut laa semput semacam je... dah setel tu, bayar 3 inggit... gila, tak buat apa pun, setting angin je dah 3 inggit... komunis betul punya kedai...



dah siap moto, aku anta dia balik... pukul 4.30, aku terus kembara, balik ke johor semula... naik moto, dulu dah pernah buat dah ni... dulu hampir2 moto mati kat hiway sbb abih minyak... yakin sangat... jadi yang ni aku taknak laa yakin sangat... aku isi minyak penuh, kat hentian seremban, ayer keroh, kat pagoh... berenti 3-4 kali, aku sampai lbh kurang kul 8.30 malam... ho hoo, sampai dengan selamat tanpa banyak dugaan... moto pun steady je, maklum laa scooter... rileks je laa... cuma banyak kali jugak kena hembus dengan angin lori, mujur ada pengalaman... bas pun banyak yang bawak laju mcm pelesit... aku rasa kalau pelesit ada dalam bas tu, dia pun takut... cuaca pun membantu, mendung tanpa langsung turun hujan...

sampai sini, aku beli bubur nasik dengan roti boom, balik umah makan sambil tgk tv... tak lama tido... syok jgk tido time badan lenguh2 nii... layan sampai pagi, langsung tak terjaga...

ye, mmg aku gi tu semata2 nak bawak balik moto tu... sbb aku dah janji, dan aku janji sbb aku taknak dia bawak sndiri... aku tahu itu bahaya, tambah lagi pada org yang takde pengalaman... lagi 1, aku nak jugak merasa jadi org yang berguna... apa yang penting, moto tu dah sampai sini, walaupun dia tak puas ati aku pegi semata2 nak amik moto tuu...:-)

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

3 comments:

  1. Best!
    Best!

    Aku suka jurnal ni. Ala² travelog.
    Riding dari KL ke BP, nice! ON SCOOT!

    Lenkali kalu rasa nk riding ada berteman, roger la hamba. Kalu free, insya Allah.

    Rasa mcm nk test Ego125LC la naik Gohtong Jaya. Nk folow?

    ReplyDelete
  2. waaa, baru ni pun aku bawak ego lc tu balik...
    tapi org punya laa...
    hehee...

    nak inform, alumni skolah ada buat MME 2001...
    jom laa pegi...
    buat kat picc putrajaya...:-)

    ReplyDelete
  3. siapa "dia" dlm cerita ini??

    ReplyDelete