Friday, April 15, 2011

nostalgia 92' - mari merapatkan saf...

tahun 92 merupakan tahun yang agak penting pada aku... tahun perubahan, tahun yang menjadi titik tolak kepada ketahanan diri aku untuk menghadapi segalanya secara sendirian... tahun aku mendaftar sebagai murid, dan tinggal di asrama sepenuhnya... maka segala rutin hidup bertukar... salah satu darinya ialah sembahyang berjemaah di surau... sembahyang di dalam dorm adalah satu kesalahan walau sekhusyuk mana pun kita bersembahyang...

tazkirah adala perkara biasa, terutama pada budah baru macam kami... usrah juga diwajibkan... aku pun tak paham usrah ni apa, tapi sebab wajib, terpaksalaa pegi walaupun tido lagi best... skurang2 boleh dengan ilmu agama...

"kita kalau solat, kita mesti rapatkan saf..." kata sorang naqib...

tak tahu naqib tu ape... tu laa, sape suh tak masuk asrama... padan muka...

"kenapa bang..." tanya member kat sebelah aku tuu...

konon dia minat sangat la tuu nak tahu, padahal baru jap tadi cakap kat aku tak sabar nak balik baca gila2...

"sebab kalau jarak, nanti ruang2 antaranya akan diisi oleh setan2..." abang naqib tu tenang jawab, senyum sampai ternaik misai...

"abang penah nampak ke..." aku tanya... tapi cuma dalam hati...:-)

"sbb tu kalau semayang, saf mesti rapat... kalau boleh biar bersentuh bahu, baru setan tu terpenyek kat situ..." ok, yang terpenyek tu aku tambah sendiri...

itu antara yang aku belajar... walau main camana pun, walau malas camana pun, ada jugak yang akan masuk menyerap ke kepala... dan mmg masa kat asrama tu, kalau time semayang mmg saf akan rapat... lurus pun lurus... dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5, semua tahu nak rapatkan saf... kadang2 sampai nak duk tahiyat akhir pun ssh, terduduk atas kaki org... mmg btl2 penyek laa kalau setan ada kat celah2 tuu...


....
...
..
.


15/04/2011...
aku keluar masjid lepas semayang jumaat dengan 1 pendapat... aku rasa jemaah2 hari ni semuu tak penah duk asrama... tak tahu lgsung nak rapatkan saf... bukan setakat setan boleh duk kat celah tuu, bapak setan pon boleh... setan....
TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment