Saturday, April 2, 2011

bubur durian nasi pulut...

setiap kali musim durian, salah satu menda yang aku teringin nak makan adalah bubur durian... entah, aku panggil pengat durian, tapi ramai yang tak faham... so aku ambil kira ni sebagai bubur je lahh yee... masa kat kg dulu senang kalau nak makan, order je... kalau tak harini, besok dapatlaa makan... tapi bila duk bujang ni payahlaa sikit nak merasa, bukan ada jual kat kedai pon...

jadi oleh kerana aku dah gian nak makan ni, maka aku pon ambillah inisiatif nak buat... berbekalkan resepi dari internet maka aku pon belilaa bahan yang perlu dan mula buat bubur ni... sebenarnya tak susah, lagipun aku ambik resepi yang paling senang kat internet... tak payahlaa ye kongsi resepi kat sini, dah berlambak dah ada tuu...:-)

walaupun 1st time aku buat, kira menjadiklaa jugak... cuma nasi pulut tu je yang fail... bukan fail mandatori ye, cuma terkeras dan tertak masak pulakk... mungkin air kurang... kalau masak nasi beras biasa tu takde problem, ni beras pulut... tu yang kurang mahir tuu...:-)

siangnya aku makan jugak laa dengan nasik pulut tuu... dan lagi, kerana aku buat agak banyak, sempat laa kau agih2kan kat org, walaupun mereka tak menagih... simpan kat aku pun bukan boleh abis... malamnya aku lupa panaskan... esok pagi2 aku tgk semut dah berpesta kat dapur aku... lantai tariannya pulak kat dalam periuk bubur aku... cilakak punya semut, aku dapat makan sekali jee... tapi oklaa, lepaslaa gian aku... nanti ada masa dan ada durian, boleh cuba lagi...:-)


bahan-bahan yang aku guna untuk buat bubur nii... senang kan, semua org boleh buat... durian, santan, gula melaka dengan beras pulut...


inilahh rupa bentuk masakan aku berserta hiasannya... walaupun tak berapa masak nasik tuu, aku balun laa jugak... tak masak sikit2 apa salahnya kan... ikan mentah pon org makan, mentang2laa nama dia sushi...:-)


sebanyak ini aku buat, takkan nak makan sorang... bagi2 laa jugak kat orang, semoga bertambah rezeki aku...:-) tapi tuu laa, pagi2 semut dah buat party dalam ni... maka dapatlaa aku makan sekali je... takpe laa, dah rezeki semut...lain kali boleh buat lagi...:-)


TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

No comments:

Post a Comment